All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

“... yet I would never choose a libretto that didn’t directly fire me up.” Complicated Path of Pavel Haas to the libretto of The Charlatan

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F24%3A10000332" target="_blank" >RIV/00094862:_____/24:10000332 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://journals.phil.muni.cz/musicologica-brunensia" target="_blank" >https://journals.phil.muni.cz/musicologica-brunensia</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2024-2-7" target="_blank" >10.5817/MB2024-2-7</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    „…přesto bych se nikdy nerozhodl pro libreto, které by mne přímo nerozpálilo.“ Spletitá cesta Pavla Haase k libretu Šarlatána

  • Original language description

    Jediná opera Pavla Haase Šarlatán, kterou komponoval v letech 1934-1937, je skladatelovým vůbec nejrozsáhlejším dílem a do značné míry vrcholem jeho meziválečné tvorby. Vzniku Šarlatána předcházela řada plánů a nedokončených operních pokusů, které ale většinou ztroskotaly na vyjednávání s autory předloh. Jednalo se o hru Kající Venuše Stanislava Loma, hru Loupežník Karla Čapka nebo hru Dybuk Salomona Anskiho. O libretu opery Haas roku 1932 vyjednával také s básníkem Vítězslavem Nezvalem. Někdy v této době, patrně během letních měsíců roku 1933, se Pavlu Haasovi dostal do rukou román německého spisovatele Josefa Wincklera Doctor Eisenbart, který se rozhodl zpracovat jako operní dílo. Nově objevená korespondence Pavla Haase z let 1933-1934, adresovaná do Německa Josefu Wincklerovi pomáhá odkrýt příčiny, které zkomplikovaly vzájemná vyjednávání mezi umělci. Kvůli politickým poměrům v hitlerovském Německu jednání nedospěla k finální dohodě, takže Pavel Haas, který si z románu sám zpracoval libreto, musel při premiéře v Brně v dubnu 1938 zatajit jméno autora románové předlohy.

  • Czech name

    „…přesto bych se nikdy nerozhodl pro libreto, které by mne přímo nerozpálilo.“ Spletitá cesta Pavla Haase k libretu Šarlatána

  • Czech description

    Jediná opera Pavla Haase Šarlatán, kterou komponoval v letech 1934-1937, je skladatelovým vůbec nejrozsáhlejším dílem a do značné míry vrcholem jeho meziválečné tvorby. Vzniku Šarlatána předcházela řada plánů a nedokončených operních pokusů, které ale většinou ztroskotaly na vyjednávání s autory předloh. Jednalo se o hru Kající Venuše Stanislava Loma, hru Loupežník Karla Čapka nebo hru Dybuk Salomona Anskiho. O libretu opery Haas roku 1932 vyjednával také s básníkem Vítězslavem Nezvalem. Někdy v této době, patrně během letních měsíců roku 1933, se Pavlu Haasovi dostal do rukou román německého spisovatele Josefa Wincklera Doctor Eisenbart, který se rozhodl zpracovat jako operní dílo. Nově objevená korespondence Pavla Haase z let 1933-1934, adresovaná do Německa Josefu Wincklerovi pomáhá odkrýt příčiny, které zkomplikovaly vzájemná vyjednávání mezi umělci. Kvůli politickým poměrům v hitlerovském Německu jednání nedospěla k finální dohodě, takže Pavel Haas, který si z románu sám zpracoval libreto, musel při premiéře v Brně v dubnu 1938 zatajit jméno autora románové předlohy.

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Musicologica Brunensia

  • ISSN

    1212-0391

  • e-ISSN

    2336-436X

  • Volume of the periodical

    59

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    11

  • Pages from-to

    141-151

  • UT code for WoS article

    001398950900007

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85215547703