All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Wallachian landscape painters

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00098574%3A_____%2F19%3AN0000013" target="_blank" >RIV/00098574:_____/19:N0000013 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://emuzeum.cz/metodicka-centra/edicni-cinnost/periodika/museum-vivum-casopis-ceskych-muzei-v-prirode" target="_blank" >http://emuzeum.cz/metodicka-centra/edicni-cinnost/periodika/museum-vivum-casopis-ceskych-muzei-v-prirode</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Krajináři Valašska

  • Original language description

    Text obecně nastiňuje tendence ve vývoji malby krajiny s užším zaměřením na oblast někdejšího okresu Vsetín. Krajinářská tvorba je od konce 19. století až po současnost nedílnou součástí výtvarného umění daného regionu. K jejímu rozvoji přispělo na počátku 20. století několik skupinových plenérů, které do oblasti přivedly akademicky školené krajináře z výtvarných center. Text rozděluje následnou krajinářskou tvorbu do tří skupin, vytvořených na základě přístupu tvůrců k danému tématu. Malebnost reality – zde jsou řazeny malby zachycující krajinná zákoutí v plenéru a díla vycházející z reality. Jsou zde zmíněni jak místní umělci, tak výtvarníci, kteří se účastnili některého ze skupinových plenérů (B. Jaroněk, A. Mervart, O. Bubeníček, V. Skála a další). V druhé kapitole, nazvané Krajina jako malířská etuda, jsou sdruženi krajináři, věnující více pozornosti estetickému a emočnímu vyznění malby. Zároveň je charakterizována proměna přístupu k plenérové tvorbě. Poslední část, nazvaná Symbolická krajina Valašska, zaznamenává, že souladu s vývojem českého výtvarného umění se krajina pro výtvarníky stává spíš než modelem inspirací k další tvorbě. V dílech některých autorů (K. Solařík, J. Brož, J. Hýžová) se její ztvárnění posouvá až na hranici abstrakce. Od konce 60. let 20. století přibývá výtvarníků využívajících svůj vlastní prožitek či studijní znalosti k lyricky stylizovaným krajinným kompozicím (J. Hýžová, L. Majer, I. Hartinger, K. Langer). Ze závěru textu vyplývá, že Valašská krajina i v současné době zůstává jedním ze základních témat pro rozvíjení širších výtvarných konceptů, a to nejen v oboru malířském.

  • Czech name

    Krajináři Valašska

  • Czech description

    Text obecně nastiňuje tendence ve vývoji malby krajiny s užším zaměřením na oblast někdejšího okresu Vsetín. Krajinářská tvorba je od konce 19. století až po současnost nedílnou součástí výtvarného umění daného regionu. K jejímu rozvoji přispělo na počátku 20. století několik skupinových plenérů, které do oblasti přivedly akademicky školené krajináře z výtvarných center. Text rozděluje následnou krajinářskou tvorbu do tří skupin, vytvořených na základě přístupu tvůrců k danému tématu. Malebnost reality – zde jsou řazeny malby zachycující krajinná zákoutí v plenéru a díla vycházející z reality. Jsou zde zmíněni jak místní umělci, tak výtvarníci, kteří se účastnili některého ze skupinových plenérů (B. Jaroněk, A. Mervart, O. Bubeníček, V. Skála a další). V druhé kapitole, nazvané Krajina jako malířská etuda, jsou sdruženi krajináři, věnující více pozornosti estetickému a emočnímu vyznění malby. Zároveň je charakterizována proměna přístupu k plenérové tvorbě. Poslední část, nazvaná Symbolická krajina Valašska, zaznamenává, že souladu s vývojem českého výtvarného umění se krajina pro výtvarníky stává spíš než modelem inspirací k další tvorbě. V dílech některých autorů (K. Solařík, J. Brož, J. Hýžová) se její ztvárnění posouvá až na hranici abstrakce. Od konce 60. let 20. století přibývá výtvarníků využívajících svůj vlastní prožitek či studijní znalosti k lyricky stylizovaným krajinným kompozicím (J. Hýžová, L. Majer, I. Hartinger, K. Langer). Ze závěru textu vyplývá, že Valašská krajina i v současné době zůstává jedním ze základních témat pro rozvíjení širších výtvarných konceptů, a to nejen v oboru malířském.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Museum vivum

  • ISSN

    1803-1358

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    14

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    92–103

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database