All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Procedural system of learning and dyslexia - new, complex approach to dyslexic difficulties?

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10288546" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10288546 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Procedurální systém učení a dyslexie - nový, komplexnější přístup k dyslektickým obtížím?

  • Original language description

    Příspěvek seznamuje s relativně novým přístupem k problematice dyslexie - tzv. hypotézou proce-durálních výukových obtíží, kterou před několika lety představili autoři R. Nicolson a A. Fawcett. Teoretická část vymezuje principy deklarativního a procedurálního systému učení, někdy označova-ných pouze jako deklarativní a procedurální paměť, a poukazuje na jejich souvislosti s tradičními dyslektickými obtížemi. Následuje stručné představení výzkumného projektu, který formou expe-rimentální studie prověřoval uvedenou hypotézu obou autorů. Současné výsledky naznačují, že přechod od deklarativního k procedurálnímu zpracování informací se jedincům s dyslexií skutečně nedaří na takové úrovni jako v intaktní populaci. Obě sledované skupiny vykazovaly statisticky vý-znamně odlišné výsledky z hlediska tempa zpracování i chybovosti. V závěru jsou diskutovány mož-nosti praktických dopadů popsaného přístupu při hledání vhodné intervence u jedinců s dyslexií.

  • Czech name

    Procedurální systém učení a dyslexie - nový, komplexnější přístup k dyslektickým obtížím?

  • Czech description

    Příspěvek seznamuje s relativně novým přístupem k problematice dyslexie - tzv. hypotézou proce-durálních výukových obtíží, kterou před několika lety představili autoři R. Nicolson a A. Fawcett. Teoretická část vymezuje principy deklarativního a procedurálního systému učení, někdy označova-ných pouze jako deklarativní a procedurální paměť, a poukazuje na jejich souvislosti s tradičními dyslektickými obtížemi. Následuje stručné představení výzkumného projektu, který formou expe-rimentální studie prověřoval uvedenou hypotézu obou autorů. Současné výsledky naznačují, že přechod od deklarativního k procedurálnímu zpracování informací se jedincům s dyslexií skutečně nedaří na takové úrovni jako v intaktní populaci. Obě sledované skupiny vykazovaly statisticky vý-znamně odlišné výsledky z hlediska tempa zpracování i chybovosti. V závěru jsou diskutovány mož-nosti praktických dopadů popsaného přístupu při hledání vhodné intervence u jedinců s dyslexií.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    AN - Psychology

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GAP407%2F12%2F0594" target="_blank" >GAP407/12/0594: Dyslexia - verification of specific procedural learning difficulties hypothesis (SPLD hypothesis)</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2014

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Škola jako místo setkávání 2014 aneb Myslím a cítím, tedy jsem: Sborník příspěvků z konference konané 11. dubna 2014

  • ISBN

    978-80-7308-506-3

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    13

  • Pages from-to

    112-124

  • Publisher name

    Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Praha

  • Event date

    Apr 11, 2014

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article