All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

A World of 'Purely Artistic Conception' and a 'Universal Art of the Spirit': Max Dvořák and Karel Teige Between Phenomenology and Surrealism

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F15%3A10320547" target="_blank" >RIV/00216208:11210/15:10320547 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Svět "čistě umělecké koncepce" a "univerzálního umění ducha": Max Dvořák a Karel Teige mezi fenomenologií a surrealismem

  • Original language description

    Na počátku čtyřicátých let 20. století se teoretik české avantgardy Karel Teige vrací ke koncepci dějin umění Maxe Dvořáka, totiž dějin umění jako ""dějin ducha"". Od konce třicátých let 20. století se Teige intenzivně zabýval podstatou tzv. imaginativního (nebo, jeho terminologií, fantazijního) umění a své studium a rozbory, které chtěl syntetizovat v rozsáhle koncipované, ale nedokončené práci Fenomenologie umění, jej vedly k názoru, že podstatu imaginativního umění tvoří vizualizace ""duchových forem"" vnitřního modelu. Je to především zásadní proměna vztahu k vnějšímu světu ve smyslu zvnitřnění smyslového vnímání, smyslových vjemů, jejich proměna v duchovní útvary subjektivního vnímání a vědomí. Zde mohlo na Teigeho uvažování silně působit právě Dvořákovo zrušení antiteze mezi naturalismem a idealismem, vnitřním a zevním obrazem, jeho požadavek jednoty vědy o umění a umělecké praxe. Uvědomoval si, že jde o problém, který je zásadním způsobem konstitutivní pro celou epochu moderny a

  • Czech name

    Svět "čistě umělecké koncepce" a "univerzálního umění ducha": Max Dvořák a Karel Teige mezi fenomenologií a surrealismem

  • Czech description

    Na počátku čtyřicátých let 20. století se teoretik české avantgardy Karel Teige vrací ke koncepci dějin umění Maxe Dvořáka, totiž dějin umění jako ""dějin ducha"". Od konce třicátých let 20. století se Teige intenzivně zabýval podstatou tzv. imaginativního (nebo, jeho terminologií, fantazijního) umění a své studium a rozbory, které chtěl syntetizovat v rozsáhle koncipované, ale nedokončené práci Fenomenologie umění, jej vedly k názoru, že podstatu imaginativního umění tvoří vizualizace ""duchových forem"" vnitřního modelu. Je to především zásadní proměna vztahu k vnějšímu světu ve smyslu zvnitřnění smyslového vnímání, smyslových vjemů, jejich proměna v duchovní útvary subjektivního vnímání a vědomí. Zde mohlo na Teigeho uvažování silně působit právě Dvořákovo zrušení antiteze mezi naturalismem a idealismem, vnitřním a zevním obrazem, jeho požadavek jednoty vědy o umění a umělecké praxe. Uvědomoval si, že jde o problém, který je zásadním způsobem konstitutivní pro celou epochu moderny a

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

    AL - Art, architecture, cultural heritage

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2015

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů