Rationality as a bridge between the sacred and the profane: Rotrou's Le véritable Saint-Genest and Racine's Esther
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10376478" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10376478 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://svetliteratury.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/14/2018/10/Zavis_Suman_74-84.pdf" target="_blank" >https://svetliteratury.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/14/2018/10/Zavis_Suman_74-84.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Racionalita coby most mezi posvátným a profánním: Rotrouův Genesius a Racinova Esther
Original language description
Článek pojednává o úskalích, s nimiž se museli potýkat raně novověcí autoři dramat na sakrální námět. Analýza d'Aubignakových postojů umožňuje vystopovat základní linie mnohovrstevnaté obžaloby divadla, otevírá však i otázky spjaté s tvorbou. Dramatik se má vyvarovat laického užití pojmů/konceptů, jako je např. spása, a zároveň je nabádán, aby jeho poetika dostála požadavkům iluzívnosti, jíž básník dosáhne, bude-li zpracování vybraného námětu věrohodné. Vlastním tématem našeho článku je nástin toho, jak si s tímto zastřešujícím imperativem všech raně novověkých evropských klasicismů "poradili" Jean de Rotrou v tragédie Genesius a Jean Racine v tragédii Esther. Navzdory tomu, že oba autoři mohli spoléhat na posvátný status zdrojových textů (zejména Racine, který se inspiruje známým starozákonním příběhem), zároveň své adaptace komponují tak, aby ji vřadili do racionální osnovy dbající dobových dramatických pravidel.
Czech name
Racionalita coby most mezi posvátným a profánním: Rotrouův Genesius a Racinova Esther
Czech description
Článek pojednává o úskalích, s nimiž se museli potýkat raně novověcí autoři dramat na sakrální námět. Analýza d'Aubignakových postojů umožňuje vystopovat základní linie mnohovrstevnaté obžaloby divadla, otevírá však i otázky spjaté s tvorbou. Dramatik se má vyvarovat laického užití pojmů/konceptů, jako je např. spása, a zároveň je nabádán, aby jeho poetika dostála požadavkům iluzívnosti, jíž básník dosáhne, bude-li zpracování vybraného námětu věrohodné. Vlastním tématem našeho článku je nástin toho, jak si s tímto zastřešujícím imperativem všech raně novověkých evropských klasicismů "poradili" Jean de Rotrou v tragédie Genesius a Jean Racine v tragédii Esther. Navzdory tomu, že oba autoři mohli spoléhat na posvátný status zdrojových textů (zejména Racine, který se inspiruje známým starozákonním příběhem), zároveň své adaptace komponují tak, aby ji vřadili do racionální osnovy dbající dobových dramatických pravidel.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60205 - Literary theory
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA16-08622S" target="_blank" >GA16-08622S: Early-Modern French Tragedy: Between Theory and Practice</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Svět literatury
ISSN
0862-8440
e-ISSN
—
Volume of the periodical
38
Issue of the periodical within the volume
58
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
11
Pages from-to
74-84
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—