All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Axiological discourse in social pedagogy

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10388631" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10388631 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://doi.org/10.5507/cmtf.18.24454085" target="_blank" >https://doi.org/10.5507/cmtf.18.24454085</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/cmtf.18.24454085" target="_blank" >10.5507/cmtf.18.24454085</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Axiologické diskursy v sociální pedagogice

  • Original language description

    Cílem příspěvku je zodpovědět otázku, jaké hodnotové diskursy historicky legitimizovaly smysl sociální pedagogiky jako vědy a jako výchovné pomoci a zda jsou aktuální i v současnosti. Metody příspěvku jsou založeny na analýze, reflexi a interpretaci tradice sociálněpedagogického myšlení, relevantních historických zdrojů a korpusu odborné literatury zaměřené na axiologickou dimenzi sociální pedagogiky. Odpovědí na první část otázky je, že v sociální pedagogice historicky vznikly tři legitimizační diskursy - adaptační, demokratizační a mobilizační, přičemž aktuálně jsme svědky pokusu skloubit demokratizační tradici s kritickou reflexí. Odpovědí na druhou část otázky je, že sociální pedagogika i v současnosti akcentuje tradici komunitárního myšlení v sociálních vědách a klade otázky po dobře uspořádané společnosti. Sociální pedagogové akceptují, že ke komunitární vizi dobrého života patří jako klíčová všelidská hodnota sociální uznání, od něhož se odvíjí prožitek lidské důstojnosti. V praxi sociální pedagogiky jde o prosazení takových hodnot, jako je sebeurčení, rovnost a solidarita, které podporují sociální začlenění. Axiologický důraz, který je v sociální pedagogice kladen na lidskou důstojnost a porozumění, zároveň problematizuje expertní chápání pomoci a objektivistické posuzování životních situací klientů. Východiskem sociálněpedagogické pomoci není primárně adaptace a normalizace, ale vztah založený na porozumění, respektu a uznání. Při práci s klienty (dětmi i dospělými) jde o pedagogický cíl, jímž je vzbuzení vůle k převzetí odpovědnosti (&quot;pomoc ke svépomoci&quot;) za vlastní život.

  • Czech name

    Axiologické diskursy v sociální pedagogice

  • Czech description

    Cílem příspěvku je zodpovědět otázku, jaké hodnotové diskursy historicky legitimizovaly smysl sociální pedagogiky jako vědy a jako výchovné pomoci a zda jsou aktuální i v současnosti. Metody příspěvku jsou založeny na analýze, reflexi a interpretaci tradice sociálněpedagogického myšlení, relevantních historických zdrojů a korpusu odborné literatury zaměřené na axiologickou dimenzi sociální pedagogiky. Odpovědí na první část otázky je, že v sociální pedagogice historicky vznikly tři legitimizační diskursy - adaptační, demokratizační a mobilizační, přičemž aktuálně jsme svědky pokusu skloubit demokratizační tradici s kritickou reflexí. Odpovědí na druhou část otázky je, že sociální pedagogika i v současnosti akcentuje tradici komunitárního myšlení v sociálních vědách a klade otázky po dobře uspořádané společnosti. Sociální pedagogové akceptují, že ke komunitární vizi dobrého života patří jako klíčová všelidská hodnota sociální uznání, od něhož se odvíjí prožitek lidské důstojnosti. V praxi sociální pedagogiky jde o prosazení takových hodnot, jako je sebeurčení, rovnost a solidarita, které podporují sociální začlenění. Axiologický důraz, který je v sociální pedagogice kladen na lidskou důstojnost a porozumění, zároveň problematizuje expertní chápání pomoci a objektivistické posuzování životních situací klientů. Východiskem sociálněpedagogické pomoci není primárně adaptace a normalizace, ale vztah založený na porozumění, respektu a uznání. Při práci s klienty (dětmi i dospělými) jde o pedagogický cíl, jímž je vzbuzení vůle k převzetí odpovědnosti (&quot;pomoc ke svépomoci&quot;) za vlastní život.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    MLÁDEŽ A HODNOTY 2018, Výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnos

  • ISBN

    978-80-244-5408-5

  • ISSN

  • e-ISSN

    neuvedeno

  • Number of pages

    13

  • Pages from-to

    21-33

  • Publisher name

    Univerzita Palackého v Olomouci,

  • Place of publication

    Olomouc

  • Event location

    Olomouc

  • Event date

    Nov 8, 2018

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article