Axiological discourse in social pedagogy
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10388631" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10388631 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://doi.org/10.5507/cmtf.18.24454085" target="_blank" >https://doi.org/10.5507/cmtf.18.24454085</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/cmtf.18.24454085" target="_blank" >10.5507/cmtf.18.24454085</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Axiologické diskursy v sociální pedagogice
Original language description
Cílem příspěvku je zodpovědět otázku, jaké hodnotové diskursy historicky legitimizovaly smysl sociální pedagogiky jako vědy a jako výchovné pomoci a zda jsou aktuální i v současnosti. Metody příspěvku jsou založeny na analýze, reflexi a interpretaci tradice sociálněpedagogického myšlení, relevantních historických zdrojů a korpusu odborné literatury zaměřené na axiologickou dimenzi sociální pedagogiky. Odpovědí na první část otázky je, že v sociální pedagogice historicky vznikly tři legitimizační diskursy - adaptační, demokratizační a mobilizační, přičemž aktuálně jsme svědky pokusu skloubit demokratizační tradici s kritickou reflexí. Odpovědí na druhou část otázky je, že sociální pedagogika i v současnosti akcentuje tradici komunitárního myšlení v sociálních vědách a klade otázky po dobře uspořádané společnosti. Sociální pedagogové akceptují, že ke komunitární vizi dobrého života patří jako klíčová všelidská hodnota sociální uznání, od něhož se odvíjí prožitek lidské důstojnosti. V praxi sociální pedagogiky jde o prosazení takových hodnot, jako je sebeurčení, rovnost a solidarita, které podporují sociální začlenění. Axiologický důraz, který je v sociální pedagogice kladen na lidskou důstojnost a porozumění, zároveň problematizuje expertní chápání pomoci a objektivistické posuzování životních situací klientů. Východiskem sociálněpedagogické pomoci není primárně adaptace a normalizace, ale vztah založený na porozumění, respektu a uznání. Při práci s klienty (dětmi i dospělými) jde o pedagogický cíl, jímž je vzbuzení vůle k převzetí odpovědnosti ("pomoc ke svépomoci") za vlastní život.
Czech name
Axiologické diskursy v sociální pedagogice
Czech description
Cílem příspěvku je zodpovědět otázku, jaké hodnotové diskursy historicky legitimizovaly smysl sociální pedagogiky jako vědy a jako výchovné pomoci a zda jsou aktuální i v současnosti. Metody příspěvku jsou založeny na analýze, reflexi a interpretaci tradice sociálněpedagogického myšlení, relevantních historických zdrojů a korpusu odborné literatury zaměřené na axiologickou dimenzi sociální pedagogiky. Odpovědí na první část otázky je, že v sociální pedagogice historicky vznikly tři legitimizační diskursy - adaptační, demokratizační a mobilizační, přičemž aktuálně jsme svědky pokusu skloubit demokratizační tradici s kritickou reflexí. Odpovědí na druhou část otázky je, že sociální pedagogika i v současnosti akcentuje tradici komunitárního myšlení v sociálních vědách a klade otázky po dobře uspořádané společnosti. Sociální pedagogové akceptují, že ke komunitární vizi dobrého života patří jako klíčová všelidská hodnota sociální uznání, od něhož se odvíjí prožitek lidské důstojnosti. V praxi sociální pedagogiky jde o prosazení takových hodnot, jako je sebeurčení, rovnost a solidarita, které podporují sociální začlenění. Axiologický důraz, který je v sociální pedagogice kladen na lidskou důstojnost a porozumění, zároveň problematizuje expertní chápání pomoci a objektivistické posuzování životních situací klientů. Východiskem sociálněpedagogické pomoci není primárně adaptace a normalizace, ale vztah založený na porozumění, respektu a uznání. Při práci s klienty (dětmi i dospělými) jde o pedagogický cíl, jímž je vzbuzení vůle k převzetí odpovědnosti ("pomoc ke svépomoci") za vlastní život.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
MLÁDEŽ A HODNOTY 2018, Výchova k hodnotám v kontextu pluralitní a multikulturní společnos
ISBN
978-80-244-5408-5
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Number of pages
13
Pages from-to
21-33
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci,
Place of publication
Olomouc
Event location
Olomouc
Event date
Nov 8, 2018
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—