Social pedagogy as a conceptual and practical construct
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22810%2F22%3A43924906" target="_blank" >RIV/60461373:22810/22:43924906 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Sociální pedagogika jako ideový a praktický konstrukt
Original language description
Cílem kapitoly je objasnění různých podob teoreticko-praktického konstruktu explicitně označovaného jako sociální pedagogika a nastínění historických a ideových souvislostí, ve kterých vznikly. Referenčním rámcem příspěvku je teze, že jako věda i jako pomáhající praxe stojí sociální pedagogika na hodnotách lidské důstojnosti, empatii, procesuálním a rozvojovém chápání výchovné pomoci a na vizi demokratické, spravedlivě uspořádané společnosti. Pozornost je věnována zejména sociální pedagogice jako obecné pedagogické teorii (K. Mager, P. Natorp, P. Bergemann), sociální pedagogice jako výchovné péči o ohrožené děti a mladé lidi (G. Bäumerová, H. Nohl), sociální pedagogice jako kritické teorii a mobilizační praxi (K. Mollenhauer, H. Giesecke), sociální pedagogice jako vědě o formativním vlivu prostředí (R. Wroczyński, M. Přadka), sociální pedagogice jako neformální práci s mládeží (L. Böhnisch) a sociální pedagogice jako pomoci v životních situacích (H. Thiersch). V závěru příspěvku je nastíněno současné chápání sociálně pedagogické pomoci na základě rozvojově pojatých sociálně pedagogických principů (G. Eichsteller a S. Holthoff).
Czech name
Sociální pedagogika jako ideový a praktický konstrukt
Czech description
Cílem kapitoly je objasnění různých podob teoreticko-praktického konstruktu explicitně označovaného jako sociální pedagogika a nastínění historických a ideových souvislostí, ve kterých vznikly. Referenčním rámcem příspěvku je teze, že jako věda i jako pomáhající praxe stojí sociální pedagogika na hodnotách lidské důstojnosti, empatii, procesuálním a rozvojovém chápání výchovné pomoci a na vizi demokratické, spravedlivě uspořádané společnosti. Pozornost je věnována zejména sociální pedagogice jako obecné pedagogické teorii (K. Mager, P. Natorp, P. Bergemann), sociální pedagogice jako výchovné péči o ohrožené děti a mladé lidi (G. Bäumerová, H. Nohl), sociální pedagogice jako kritické teorii a mobilizační praxi (K. Mollenhauer, H. Giesecke), sociální pedagogice jako vědě o formativním vlivu prostředí (R. Wroczyński, M. Přadka), sociální pedagogice jako neformální práci s mládeží (L. Böhnisch) a sociální pedagogice jako pomoci v životních situacích (H. Thiersch). V závěru příspěvku je nastíněno současné chápání sociálně pedagogické pomoci na základě rozvojově pojatých sociálně pedagogických principů (G. Eichsteller a S. Holthoff).
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Príbeh sociálnej pedagogiky. Vývoj, aktuálny stav a budúcnosť sociálnej pedagogiky v slovensko-českom prostredí
ISBN
978-80-568-0533-6
Number of pages of the result
17
Pages from-to
11-27
Number of pages of the book
175
Publisher name
Trnavská universita
Place of publication
Trnava
UT code for WoS chapter
—