Teachers of future teachers and their conception of teaching
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10403597" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10403597 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=M4PGaaB_P2" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=M4PGaaB_P2</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Učitelé budoucích učitelů a jejich pojetí výuky
Original language description
Text prezentuje dílčí výstup ze širšího výzkumu Učitelé učitelů: profesní dráhy a pojetí výuky (součást projektu Životní dráhy, životní styly a kvalita života z pohledu individuální adaptace a vztahu aktérů a institucí řešeného na FFUK v Praze). Výzkum se orientuje na osobní pohledy akademiků z fakult připravujících učitele na jejich profesní dráhy a na profesi samu a její klíčová témata či zásadní otázky. Sleduje i tendence, které se v těchto výpovědích objevují. Základní otázka této sondy zní: Jaké je pojetí výuky u učitelů, kteří učí studenty učitelství? Teoretická část přináší přehled již známých názorů a poznatků z výzkumů českých i zahraničních. Z přehledu vyplývá, že empirický výzkum vztahující se k vysokoškolským vzdělavatelům učitelů a jejich připravenosti pro výkon profese je u nás skromný. Zde prezentované šetření je založeno na rozhovorech s deseti akademiky (záměrný výběr) různého statusu, titulu a délky praxe. Všichni vyučují v učitelském studiu pedagogické, resp. psychologické disciplíny. Rozhovor byl částečně strukturovaný otázkami v pěti oblastech dotazování. Ke zpracování výsledků byla použita metoda tematické analýzy. Vzhledem k tomu, že cílem zkoumání není vytvořit novou teorii a vzhledem k jeho kvalitativní povaze jsou v závěrech využity jak jednotlivé názory, tak i jisté souhrny shodných názorů. Za podstatný závěr lze považovat zjištění, že naši respondenti citlivě vnímají problém vztahu mezi teorií a praxí ve výuce budoucích učitelů na vysoké škole a ve své práci usilují o jeho řešení. Zajímavé jsou ale i názory týkající se vztahu výzkumu a výuky na fakultách připravujících učitele.
Czech name
Učitelé budoucích učitelů a jejich pojetí výuky
Czech description
Text prezentuje dílčí výstup ze širšího výzkumu Učitelé učitelů: profesní dráhy a pojetí výuky (součást projektu Životní dráhy, životní styly a kvalita života z pohledu individuální adaptace a vztahu aktérů a institucí řešeného na FFUK v Praze). Výzkum se orientuje na osobní pohledy akademiků z fakult připravujících učitele na jejich profesní dráhy a na profesi samu a její klíčová témata či zásadní otázky. Sleduje i tendence, které se v těchto výpovědích objevují. Základní otázka této sondy zní: Jaké je pojetí výuky u učitelů, kteří učí studenty učitelství? Teoretická část přináší přehled již známých názorů a poznatků z výzkumů českých i zahraničních. Z přehledu vyplývá, že empirický výzkum vztahující se k vysokoškolským vzdělavatelům učitelů a jejich připravenosti pro výkon profese je u nás skromný. Zde prezentované šetření je založeno na rozhovorech s deseti akademiky (záměrný výběr) různého statusu, titulu a délky praxe. Všichni vyučují v učitelském studiu pedagogické, resp. psychologické disciplíny. Rozhovor byl částečně strukturovaný otázkami v pěti oblastech dotazování. Ke zpracování výsledků byla použita metoda tematické analýzy. Vzhledem k tomu, že cílem zkoumání není vytvořit novou teorii a vzhledem k jeho kvalitativní povaze jsou v závěrech využity jak jednotlivé názory, tak i jisté souhrny shodných názorů. Za podstatný závěr lze považovat zjištění, že naši respondenti citlivě vnímají problém vztahu mezi teorií a praxí ve výuce budoucích učitelů na vysoké škole a ve své práci usilují o jeho řešení. Zajímavé jsou ale i názory týkající se vztahu výzkumu a výuky na fakultách připravujících učitele.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání
ISSN
1804-526X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
9
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
23
Pages from-to
43-65
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—