Impact of Primary and Secondary Social Origin Factors on the Transition to University in the Czech Republic : Results of the PISA-L Survey
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F10%3A10081156" target="_blank" >RIV/00216208:11230/10:10081156 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/68378025:_____/10:00355579
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Působení primárních a sekundárních faktorů sociálního původu při přechodu na vysokou školu v ČR : výsledky výzkumu PISA-L
Original language description
V České republice je již delší dobu empiricky doloženo, že ačkoliv formálně nic nebrání tomu, aby se procesu vzdělávání účastnil každý bez ohledu na svůj sociální původ, a to až po nejvyšší patra vzdělávacího systému, poměry šancí jasně hovoří o stabilním znevýhodnění nižších sociálních vrstev Položili jsme si proto otázku, jaký vliv má mezigenerační přenos ekonomických, sociálních a kulturních zdrojů na šance mladých lidí úspěšně přejít na vysokou školu, tedy dosáhnout nejvyššího vzdělanostního statusu. Zohlednili jsme zároveň pojetí primárních a sekundárních faktorů v utváření vzdělanostních nerovností, tak jak je definoval Boudon (1974). K analýze jsme použili data z longitudinálního výzkumu PISA-L, který je doplňkovým šetřením výzkumu PISA (Programme for International Student Assessment).
Czech name
Působení primárních a sekundárních faktorů sociálního původu při přechodu na vysokou školu v ČR : výsledky výzkumu PISA-L
Czech description
V České republice je již delší dobu empiricky doloženo, že ačkoliv formálně nic nebrání tomu, aby se procesu vzdělávání účastnil každý bez ohledu na svůj sociální původ, a to až po nejvyšší patra vzdělávacího systému, poměry šancí jasně hovoří o stabilním znevýhodnění nižších sociálních vrstev Položili jsme si proto otázku, jaký vliv má mezigenerační přenos ekonomických, sociálních a kulturních zdrojů na šance mladých lidí úspěšně přejít na vysokou školu, tedy dosáhnout nejvyššího vzdělanostního statusu. Zohlednili jsme zároveň pojetí primárních a sekundárních faktorů v utváření vzdělanostních nerovností, tak jak je definoval Boudon (1974). K analýze jsme použili data z longitudinálního výzkumu PISA-L, který je doplňkovým šetřením výzkumu PISA (Programme for International Student Assessment).
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AO - Sociology, demography
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1J%2F005%2F04-DP2" target="_blank" >1J/005/04-DP2: Unequal access to education: the extent, sources, social and economic consequences, policy strategies.</a><br>
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2010
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Nerovnosti ve vzdělávání : od měření k řešení
ISBN
978-80-7419-032-2
Number of pages of the result
25
Pages from-to
—
Number of pages of the book
495
Publisher name
Sociologické nakladatelství
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—