All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Word and Shape X

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F24%3A10481424" target="_blank" >RIV/00216208:11240/24:10481424 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Slovo a tvar X

  • Original language description

    I letos proběhl další ročník série workshopů a konferencí &quot;Slovo a tvar&quot;, který dlouhodobě rozvíjí perspektivy, jež oscilují v rozpětí vztahu mezi filosofií, slovesným a výtvarným dílem. Diskusní příspěvky se pohybují jak na obecnější rovině teoretického výkladu, tak představují konkrétní interpretace tematizovaných souvislostí na vybraných dílech. V posledních letech je součástí setkání i blok věnovaný Jaroslavu Haškovi.Letošní ročník zahájil příspěvek Jiřího Tourka &quot;Člověk, tělo a vztah ke stavbám&quot;, který nastoloval otázku rozšířeného, vícevrstevnatého a zároveň celostního vnímání architektonického díla. Navazoval příspěvek Roberta Kanócze &quot;Policejní služba při pochodu věd - K Heideggerovým raným pokusům o rozchod s filosofií&quot;, který se na základě přednášky Pojem času (1924) pokouší ukázat a rozvážit, jak se Heidegger snaží vymezit vůči filosofii, co má nefilosofické myšlení znamenat a nakolik se ho daří naplnit. Následně Alexandra Brocková v příspěvku &quot;Lodě, moře a přístavy u Blaise Pascala&quot; ukazuje, jak se na metaforické rovině vyjadřuje vztah jistoty a nejistoty přes motiv domova, příslušnosti a ukotvení, jejichž naléhavost se ovšem dostává do zřetele až tehdy, když člověk zakouší, že je vytržen a nesen propastnou hlubinou. V návaznosti na předchozí interpretaci metafor přesunul příspěvek &quot;K Franzi Kafkovi&quot; těžiště konference plně na půdu filosofické a literárně-vědné interpretace díla. V tomto příspěvku Filip Timingeriu připomněl letošní Kafkovo výročí předvedením alternativního způsobu proniknutí do jeho textů přes analýzu stylu a užití jazyka, aby se oproti většinovému chápání ukázala možnost číst Kafku i jako komického autora. Peter Steiner se příspěvkem &quot;Parrhesia Václava Černého&quot; snažil poodkrýt reflexi vlastní tvůrčí činnosti a celkového postoje u tohoto významného literárního kritika a spisovatele přes foucaultovskou modifikaci původně sókratovského nároku na jednotu řeči. Příspěvek Františka A. Podhajského &quot;Nakolik komplexní je literární dílo&quot; se v jiné perspektivě vrací k výchozí otázce konference po rozšířeném a celistvém vnímání díla, tentokrát však na základě modelu neuronových sítí. Josef Kružík se příspěvkem &quot;Acedia jako základní naladění modernismu&quot; věnoval motivu lenosti, resp. znechucení životem, aby ukázal, jak se z tohoto jednoho ze sedmi tradičních křesťanských hříchů stal v novověké sekularizované modifikaci hybný podnět modernistické literatury, což autor příspěvku demonstruje na vybraných pasážích Eliotovy Pusté země.V bloku věnovaném Jaroslavu Haškovi zazněly dva historicko-literární příspěvky od Jomara Honsiho, příspěvek &quot;Bádání o Jaroslavu Haškovi a jeho spisech v časopisech&quot; a Františka Cingera, příspěvek &quot;Jaroslav Hašek v armádách&quot;. První přednášející na základě čerstvě digitálně zpřístupněného časopisu Svět zvířat korigoval zažité představy o Haškově mystifikaci; druhý přednášející především opět oproti zaběhnutým schématům historicky-literárně dokumentoval Haškův rozchod s Československými legiemi. Následný příspěvek Aleše Svobody &quot;Hašek, Švejk, Lada a národní kýč&quot; především ukázal, že je potřeba odlišit vlastní význam tvorby Josefa Lady a jeho roli ve vývoji českého moderního umění od masového zvulgarizovaného využití jeho zpodobení Švejka, a že je zároveň zapotřebí Ladovy ilustrace Haškova románu uchopit v odlišení od Haškova textu jako samostatné dílo. Poslední příspěvek Jaroslava Novotného &quot;Hašek a Hrabal. K rozdílům a souvislostem&quot; v návaznosti na loňské dvojité výročí Jaroslava Haška a u příležitosti letošního výročí Bohumila Hrabala připomněl spřízněnost obou autorů, kterou lze dosledovat až k určitým základním mezním zkušenostem, na něž jejich tvorba odpovídá.V závěru konference v obsáhlém komentáři k některým příspěvkům vystoupil i sochař Radomír Dvořák, jenž má aktuálně na Lipnici výstavu představující průřez jeho tvorbou.Konferencí zasvěceně provázel v roli moderátora Jakub Češka.

  • Czech name

    Slovo a tvar X

  • Czech description

    I letos proběhl další ročník série workshopů a konferencí &quot;Slovo a tvar&quot;, který dlouhodobě rozvíjí perspektivy, jež oscilují v rozpětí vztahu mezi filosofií, slovesným a výtvarným dílem. Diskusní příspěvky se pohybují jak na obecnější rovině teoretického výkladu, tak představují konkrétní interpretace tematizovaných souvislostí na vybraných dílech. V posledních letech je součástí setkání i blok věnovaný Jaroslavu Haškovi.Letošní ročník zahájil příspěvek Jiřího Tourka &quot;Člověk, tělo a vztah ke stavbám&quot;, který nastoloval otázku rozšířeného, vícevrstevnatého a zároveň celostního vnímání architektonického díla. Navazoval příspěvek Roberta Kanócze &quot;Policejní služba při pochodu věd - K Heideggerovým raným pokusům o rozchod s filosofií&quot;, který se na základě přednášky Pojem času (1924) pokouší ukázat a rozvážit, jak se Heidegger snaží vymezit vůči filosofii, co má nefilosofické myšlení znamenat a nakolik se ho daří naplnit. Následně Alexandra Brocková v příspěvku &quot;Lodě, moře a přístavy u Blaise Pascala&quot; ukazuje, jak se na metaforické rovině vyjadřuje vztah jistoty a nejistoty přes motiv domova, příslušnosti a ukotvení, jejichž naléhavost se ovšem dostává do zřetele až tehdy, když člověk zakouší, že je vytržen a nesen propastnou hlubinou. V návaznosti na předchozí interpretaci metafor přesunul příspěvek &quot;K Franzi Kafkovi&quot; těžiště konference plně na půdu filosofické a literárně-vědné interpretace díla. V tomto příspěvku Filip Timingeriu připomněl letošní Kafkovo výročí předvedením alternativního způsobu proniknutí do jeho textů přes analýzu stylu a užití jazyka, aby se oproti většinovému chápání ukázala možnost číst Kafku i jako komického autora. Peter Steiner se příspěvkem &quot;Parrhesia Václava Černého&quot; snažil poodkrýt reflexi vlastní tvůrčí činnosti a celkového postoje u tohoto významného literárního kritika a spisovatele přes foucaultovskou modifikaci původně sókratovského nároku na jednotu řeči. Příspěvek Františka A. Podhajského &quot;Nakolik komplexní je literární dílo&quot; se v jiné perspektivě vrací k výchozí otázce konference po rozšířeném a celistvém vnímání díla, tentokrát však na základě modelu neuronových sítí. Josef Kružík se příspěvkem &quot;Acedia jako základní naladění modernismu&quot; věnoval motivu lenosti, resp. znechucení životem, aby ukázal, jak se z tohoto jednoho ze sedmi tradičních křesťanských hříchů stal v novověké sekularizované modifikaci hybný podnět modernistické literatury, což autor příspěvku demonstruje na vybraných pasážích Eliotovy Pusté země.V bloku věnovaném Jaroslavu Haškovi zazněly dva historicko-literární příspěvky od Jomara Honsiho, příspěvek &quot;Bádání o Jaroslavu Haškovi a jeho spisech v časopisech&quot; a Františka Cingera, příspěvek &quot;Jaroslav Hašek v armádách&quot;. První přednášející na základě čerstvě digitálně zpřístupněného časopisu Svět zvířat korigoval zažité představy o Haškově mystifikaci; druhý přednášející především opět oproti zaběhnutým schématům historicky-literárně dokumentoval Haškův rozchod s Československými legiemi. Následný příspěvek Aleše Svobody &quot;Hašek, Švejk, Lada a národní kýč&quot; především ukázal, že je potřeba odlišit vlastní význam tvorby Josefa Lady a jeho roli ve vývoji českého moderního umění od masového zvulgarizovaného využití jeho zpodobení Švejka, a že je zároveň zapotřebí Ladovy ilustrace Haškova románu uchopit v odlišení od Haškova textu jako samostatné dílo. Poslední příspěvek Jaroslava Novotného &quot;Hašek a Hrabal. K rozdílům a souvislostem&quot; v návaznosti na loňské dvojité výročí Jaroslava Haška a u příležitosti letošního výročí Bohumila Hrabala připomněl spřízněnost obou autorů, kterou lze dosledovat až k určitým základním mezním zkušenostem, na něž jejich tvorba odpovídá.V závěru konference v obsáhlém komentáři k některým příspěvkům vystoupil i sochař Radomír Dvořák, jenž má aktuálně na Lipnici výstavu představující průřez jeho tvorbou.Konferencí zasvěceně provázel v roli moderátora Jakub Češka.

Classification

  • Type

    M - Conference organization

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Event location

    Lipnice nad Sázavou

  • Event country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Event starting date

  • Event ending date

  • Total number of attendees

    17

  • Foreign attendee count

    2

  • Type of event by attendee nationality

    CST - Celostátní akce