All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The success rate of girls and boys in science education

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F16%3A10330334" target="_blank" >RIV/00216208:11310/16:10330334 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://bech.truni.sk/prilohy/BECH_4_2016.pdf" target="_blank" >http://bech.truni.sk/prilohy/BECH_4_2016.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Úspěšnost dívek a chlapců v přírodovědném vzdělávání

  • Original language description

    V současné době je testována přírodovědná gramotnost žáků různého stupně vzdělávání na národní i mezinárodní úrovni. Jedním z hledisek těchto testování bývá též genderové porovnání úspěšnosti v řešení úloh a následné hledání odlišných řešení, kterých užívají chlapci a dívky. Mezinárodní výzkumy přírodovědné gramotnosti TIMSS vykazují statisticky významně lepší výsledky chlapců než dívek, avšak výsledky mezinárodních výzkumů PISA jsou s nimi v rozporu. V roce 2014/2015 jsme uskutečnili testování úrovně znalostí a dovedností u žáků v chemii na 15 gymnáziích v ČR. Obecně se naše výsledky přiklání k výzkumům PISA, tedy chlapci řešili chemické úlohy mírně lépe než dívky, rozdíly však nebyly signifikantní. Zajímavá byla analýza jednotlivých úloh: výrazně vyšší je průměrná úspěšnost chlapců v úlohách, kde je aplikováno logické matematické myšlení, naopak dívky byly výrazně lepší při řešení úloh týkajících se organických sloučenin a reakcí.

  • Czech name

    Úspěšnost dívek a chlapců v přírodovědném vzdělávání

  • Czech description

    V současné době je testována přírodovědná gramotnost žáků různého stupně vzdělávání na národní i mezinárodní úrovni. Jedním z hledisek těchto testování bývá též genderové porovnání úspěšnosti v řešení úloh a následné hledání odlišných řešení, kterých užívají chlapci a dívky. Mezinárodní výzkumy přírodovědné gramotnosti TIMSS vykazují statisticky významně lepší výsledky chlapců než dívek, avšak výsledky mezinárodních výzkumů PISA jsou s nimi v rozporu. V roce 2014/2015 jsme uskutečnili testování úrovně znalostí a dovedností u žáků v chemii na 15 gymnáziích v ČR. Obecně se naše výsledky přiklání k výzkumům PISA, tedy chlapci řešili chemické úlohy mírně lépe než dívky, rozdíly však nebyly signifikantní. Zajímavá byla analýza jednotlivých úloh: výrazně vyšší je průměrná úspěšnost chlapců v úlohách, kde je aplikováno logické matematické myšlení, naopak dívky byly výrazně lepší při řešení úloh týkajících se organických sloučenin a reakcí.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Biológia, ekológia, chémia

  • ISSN

    1338-1024

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    20

  • Issue of the periodical within the volume

    4

  • Country of publishing house

    SK - SLOVAKIA

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

    11-18

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database