The success rate of girls and boys in science education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F16%3A10330334" target="_blank" >RIV/00216208:11310/16:10330334 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://bech.truni.sk/prilohy/BECH_4_2016.pdf" target="_blank" >http://bech.truni.sk/prilohy/BECH_4_2016.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Úspěšnost dívek a chlapců v přírodovědném vzdělávání
Original language description
V současné době je testována přírodovědná gramotnost žáků různého stupně vzdělávání na národní i mezinárodní úrovni. Jedním z hledisek těchto testování bývá též genderové porovnání úspěšnosti v řešení úloh a následné hledání odlišných řešení, kterých užívají chlapci a dívky. Mezinárodní výzkumy přírodovědné gramotnosti TIMSS vykazují statisticky významně lepší výsledky chlapců než dívek, avšak výsledky mezinárodních výzkumů PISA jsou s nimi v rozporu. V roce 2014/2015 jsme uskutečnili testování úrovně znalostí a dovedností u žáků v chemii na 15 gymnáziích v ČR. Obecně se naše výsledky přiklání k výzkumům PISA, tedy chlapci řešili chemické úlohy mírně lépe než dívky, rozdíly však nebyly signifikantní. Zajímavá byla analýza jednotlivých úloh: výrazně vyšší je průměrná úspěšnost chlapců v úlohách, kde je aplikováno logické matematické myšlení, naopak dívky byly výrazně lepší při řešení úloh týkajících se organických sloučenin a reakcí.
Czech name
Úspěšnost dívek a chlapců v přírodovědném vzdělávání
Czech description
V současné době je testována přírodovědná gramotnost žáků různého stupně vzdělávání na národní i mezinárodní úrovni. Jedním z hledisek těchto testování bývá též genderové porovnání úspěšnosti v řešení úloh a následné hledání odlišných řešení, kterých užívají chlapci a dívky. Mezinárodní výzkumy přírodovědné gramotnosti TIMSS vykazují statisticky významně lepší výsledky chlapců než dívek, avšak výsledky mezinárodních výzkumů PISA jsou s nimi v rozporu. V roce 2014/2015 jsme uskutečnili testování úrovně znalostí a dovedností u žáků v chemii na 15 gymnáziích v ČR. Obecně se naše výsledky přiklání k výzkumům PISA, tedy chlapci řešili chemické úlohy mírně lépe než dívky, rozdíly však nebyly signifikantní. Zajímavá byla analýza jednotlivých úloh: výrazně vyšší je průměrná úspěšnost chlapců v úlohách, kde je aplikováno logické matematické myšlení, naopak dívky byly výrazně lepší při řešení úloh týkajících se organických sloučenin a reakcí.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Biológia, ekológia, chémia
ISSN
1338-1024
e-ISSN
—
Volume of the periodical
20
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
8
Pages from-to
11-18
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—