Creation of interactive animations and their use in practice
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F20%3A10410693" target="_blank" >RIV/00216208:11310/20:10410693 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=tvg1jxO-Zm" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=tvg1jxO-Zm</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.36007/eruedu.2020.1.111-119" target="_blank" >10.36007/eruedu.2020.1.111-119</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Tvorba interaktivních animací a jejich použití v praxi
Original language description
Článek pojednává o vytvoření a ověření mezipředmětových interaktivních výukových animací. Tyto animace byly vytvořeny za účelem podpory vytváření vztahů mezi chemií a biologií na druhém stupni základních škol a na středních školách. Autoři mnoha studií stejně jako tvůrci státních vzdělávacích strategií upozorňují, že v dnešní době je nutný přechod z tradiční formy výuky na formy aktivizující (Ainsworth a kol., 2004), (Barak, 2011). Navíc, tyto metody by měly upevňovat žákovy pozitivní vztahy k interdisciplinárnímu charakteru učiva (Ainsworth a kol., 2004), (Barak, 2011), (Bétrancourt, 2000). V roce 2018 byla v České republice realizována dotazníková studie zabývající se stavem výuky tématu Trávení v lidském organismu. Dotazník byl vyplněn zhruba 150 středoškolskými a základoškolskými učiteli chemie a biologie z celé České republiky. Z výsledků studie vyplývá, že toto téma je většinou učitelů vnímáno jako mezipředmětové, nicméně pedagogové poukazují na nedostatek materiálů (např. animace), které by pomáhaly implementovat problematiku trávení do obou předmětů stejně. Z toho důvodu byla vytvořena výuková animace v program Adobe Flash Professional CS6, která byla následně ověřena pilotní studií. Samotná animace sestává z 26 dílčích animací, které dávají do souvislostí chemickou a biologickou stránku tématu trávení v lidském těle. Studie se zúčastnilo celkem 30 žáků. Ti byli rozděleni na kontrolní skupinu, ve které probíhala výuka tradičním způsobem, a na experimentální skupinu, kde výuka probíhala s podporou animací. Z výsledků studie vyplývá, že žáci z experimentální skupiny byli vice motivováni a dosáhli lepších studijních výsledků než žáci ze skupiny kontrolní.
Czech name
Tvorba interaktivních animací a jejich použití v praxi
Czech description
Článek pojednává o vytvoření a ověření mezipředmětových interaktivních výukových animací. Tyto animace byly vytvořeny za účelem podpory vytváření vztahů mezi chemií a biologií na druhém stupni základních škol a na středních školách. Autoři mnoha studií stejně jako tvůrci státních vzdělávacích strategií upozorňují, že v dnešní době je nutný přechod z tradiční formy výuky na formy aktivizující (Ainsworth a kol., 2004), (Barak, 2011). Navíc, tyto metody by měly upevňovat žákovy pozitivní vztahy k interdisciplinárnímu charakteru učiva (Ainsworth a kol., 2004), (Barak, 2011), (Bétrancourt, 2000). V roce 2018 byla v České republice realizována dotazníková studie zabývající se stavem výuky tématu Trávení v lidském organismu. Dotazník byl vyplněn zhruba 150 středoškolskými a základoškolskými učiteli chemie a biologie z celé České republiky. Z výsledků studie vyplývá, že toto téma je většinou učitelů vnímáno jako mezipředmětové, nicméně pedagogové poukazují na nedostatek materiálů (např. animace), které by pomáhaly implementovat problematiku trávení do obou předmětů stejně. Z toho důvodu byla vytvořena výuková animace v program Adobe Flash Professional CS6, která byla následně ověřena pilotní studií. Samotná animace sestává z 26 dílčích animací, které dávají do souvislostí chemickou a biologickou stránku tématu trávení v lidském těle. Studie se zúčastnilo celkem 30 žáků. Ti byli rozděleni na kontrolní skupinu, ve které probíhala výuka tradičním způsobem, a na experimentální skupinu, kde výuka probíhala s podporou animací. Z výsledků studie vyplývá, že žáci z experimentální skupiny byli vice motivováni a dosáhli lepších studijních výsledků než žáci ze skupiny kontrolní.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Eruditio-Educatio
ISSN
1336-8893
e-ISSN
—
Volume of the periodical
15
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
10
Pages from-to
111-120
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—