All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Interdisciplinary Approach and Teaching of Selected Interdisciplinary Topics in Chemistry and Biology at Czech Grammar Schools

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F19%3A10397550" target="_blank" >RIV/00216208:11310/19:10397550 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bjOp6GMKHv" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bjOp6GMKHv</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2019.1.4" target="_blank" >10.14712/25337556.2019.1.4</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Interdisciplinární přístup a výuka vybraných interdiscipli-nárních témat v chemii a biologii v prostředí českých středních škol

  • Original language description

    Cílem příspěvku je představení výsledků šetření týkajícího se mezipředmětových vztahů v chemii a biologii v prostředí českých středních škol. Šetření proběhlo v roce 2017, respondenty bylo 218 středoškolských učitelů chemie a biologie. Učitelům byla rozeslána žádost o vyplnění elektronického dotazníku. Respondenti s odbornou kvalifikací chemie a biologie častěji uváděli, že ve výuce propojují poznatky z chemie a biologie, než učitelé s odbornou kvalifikací biologie bez chemie či chemie bez biologie. Za hlavní překážku integrace poznatků respondenti označili fakt, že se podobná témata v chemii a biologii neprobírají ve stejnou dobu. Především pro učitele s kombinacemi chemie bez biologie a biologie bez chemie jsou problémem nedostatečné znalosti druhého oboru. Častějšímu propojování poznatků z chemie a biologie mohou podle dotazovaných napomoci vhodné výukové materiály či kurzy pro učitele rozšiřující znalosti druhého oboru. Respondenti preferují spíše nižší formy integrace přírodovědných předmětů, jako je zachování samostatných předmětů s důrazem na mezipředmětové vztahy. Z výukových materiálů upřednostňují především návody na praktické úlohy, powerpointové prezentace či pracovní listy využitelné v běžných hodinách. Z nabízených témat respondenti nejčastěji vůbec nevyučují témata, jako jsou možnosti detekce různých látek, fytoremediace, nanočástice a nanomateriály, vliv stresorů na růst a vývoj rostlin. Alespoň okrajově jsou nejčastěji zmiňována témata metabolismus rostlin, přírodní látky a jejich využití, biokatalýza a bioinhibitory, proteiny či nukleové kyseliny. Dotazovaní učitelé projevili zájem především o materiály k tématům toxicita látek, nanočástice a nanomateriály, přírodní látky a jejich využití či geneticky modifikované organismy.

  • Czech name

    Interdisciplinární přístup a výuka vybraných interdiscipli-nárních témat v chemii a biologii v prostředí českých středních škol

  • Czech description

    Cílem příspěvku je představení výsledků šetření týkajícího se mezipředmětových vztahů v chemii a biologii v prostředí českých středních škol. Šetření proběhlo v roce 2017, respondenty bylo 218 středoškolských učitelů chemie a biologie. Učitelům byla rozeslána žádost o vyplnění elektronického dotazníku. Respondenti s odbornou kvalifikací chemie a biologie častěji uváděli, že ve výuce propojují poznatky z chemie a biologie, než učitelé s odbornou kvalifikací biologie bez chemie či chemie bez biologie. Za hlavní překážku integrace poznatků respondenti označili fakt, že se podobná témata v chemii a biologii neprobírají ve stejnou dobu. Především pro učitele s kombinacemi chemie bez biologie a biologie bez chemie jsou problémem nedostatečné znalosti druhého oboru. Častějšímu propojování poznatků z chemie a biologie mohou podle dotazovaných napomoci vhodné výukové materiály či kurzy pro učitele rozšiřující znalosti druhého oboru. Respondenti preferují spíše nižší formy integrace přírodovědných předmětů, jako je zachování samostatných předmětů s důrazem na mezipředmětové vztahy. Z výukových materiálů upřednostňují především návody na praktické úlohy, powerpointové prezentace či pracovní listy využitelné v běžných hodinách. Z nabízených témat respondenti nejčastěji vůbec nevyučují témata, jako jsou možnosti detekce různých látek, fytoremediace, nanočástice a nanomateriály, vliv stresorů na růst a vývoj rostlin. Alespoň okrajově jsou nejčastěji zmiňována témata metabolismus rostlin, přírodní látky a jejich využití, biokatalýza a bioinhibitory, proteiny či nukleové kyseliny. Dotazovaní učitelé projevili zájem především o materiály k tématům toxicita látek, nanočástice a nanomateriály, přírodní látky a jejich využití či geneticky modifikované organismy.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Biologie-Chemie-Zeměpis

  • ISSN

    1210-3349

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    28

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    13

  • Pages from-to

    35-47

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database