Interdisciplinary Approach and Teaching of Selected Interdisciplinary Topics in Chemistry and Biology at Czech Grammar Schools
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F19%3A10397550" target="_blank" >RIV/00216208:11310/19:10397550 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bjOp6GMKHv" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bjOp6GMKHv</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2019.1.4" target="_blank" >10.14712/25337556.2019.1.4</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Interdisciplinární přístup a výuka vybraných interdiscipli-nárních témat v chemii a biologii v prostředí českých středních škol
Original language description
Cílem příspěvku je představení výsledků šetření týkajícího se mezipředmětových vztahů v chemii a biologii v prostředí českých středních škol. Šetření proběhlo v roce 2017, respondenty bylo 218 středoškolských učitelů chemie a biologie. Učitelům byla rozeslána žádost o vyplnění elektronického dotazníku. Respondenti s odbornou kvalifikací chemie a biologie častěji uváděli, že ve výuce propojují poznatky z chemie a biologie, než učitelé s odbornou kvalifikací biologie bez chemie či chemie bez biologie. Za hlavní překážku integrace poznatků respondenti označili fakt, že se podobná témata v chemii a biologii neprobírají ve stejnou dobu. Především pro učitele s kombinacemi chemie bez biologie a biologie bez chemie jsou problémem nedostatečné znalosti druhého oboru. Častějšímu propojování poznatků z chemie a biologie mohou podle dotazovaných napomoci vhodné výukové materiály či kurzy pro učitele rozšiřující znalosti druhého oboru. Respondenti preferují spíše nižší formy integrace přírodovědných předmětů, jako je zachování samostatných předmětů s důrazem na mezipředmětové vztahy. Z výukových materiálů upřednostňují především návody na praktické úlohy, powerpointové prezentace či pracovní listy využitelné v běžných hodinách. Z nabízených témat respondenti nejčastěji vůbec nevyučují témata, jako jsou možnosti detekce různých látek, fytoremediace, nanočástice a nanomateriály, vliv stresorů na růst a vývoj rostlin. Alespoň okrajově jsou nejčastěji zmiňována témata metabolismus rostlin, přírodní látky a jejich využití, biokatalýza a bioinhibitory, proteiny či nukleové kyseliny. Dotazovaní učitelé projevili zájem především o materiály k tématům toxicita látek, nanočástice a nanomateriály, přírodní látky a jejich využití či geneticky modifikované organismy.
Czech name
Interdisciplinární přístup a výuka vybraných interdiscipli-nárních témat v chemii a biologii v prostředí českých středních škol
Czech description
Cílem příspěvku je představení výsledků šetření týkajícího se mezipředmětových vztahů v chemii a biologii v prostředí českých středních škol. Šetření proběhlo v roce 2017, respondenty bylo 218 středoškolských učitelů chemie a biologie. Učitelům byla rozeslána žádost o vyplnění elektronického dotazníku. Respondenti s odbornou kvalifikací chemie a biologie častěji uváděli, že ve výuce propojují poznatky z chemie a biologie, než učitelé s odbornou kvalifikací biologie bez chemie či chemie bez biologie. Za hlavní překážku integrace poznatků respondenti označili fakt, že se podobná témata v chemii a biologii neprobírají ve stejnou dobu. Především pro učitele s kombinacemi chemie bez biologie a biologie bez chemie jsou problémem nedostatečné znalosti druhého oboru. Častějšímu propojování poznatků z chemie a biologie mohou podle dotazovaných napomoci vhodné výukové materiály či kurzy pro učitele rozšiřující znalosti druhého oboru. Respondenti preferují spíše nižší formy integrace přírodovědných předmětů, jako je zachování samostatných předmětů s důrazem na mezipředmětové vztahy. Z výukových materiálů upřednostňují především návody na praktické úlohy, powerpointové prezentace či pracovní listy využitelné v běžných hodinách. Z nabízených témat respondenti nejčastěji vůbec nevyučují témata, jako jsou možnosti detekce různých látek, fytoremediace, nanočástice a nanomateriály, vliv stresorů na růst a vývoj rostlin. Alespoň okrajově jsou nejčastěji zmiňována témata metabolismus rostlin, přírodní látky a jejich využití, biokatalýza a bioinhibitory, proteiny či nukleové kyseliny. Dotazovaní učitelé projevili zájem především o materiály k tématům toxicita látek, nanočástice a nanomateriály, přírodní látky a jejich využití či geneticky modifikované organismy.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
—
Volume of the periodical
28
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
13
Pages from-to
35-47
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—