All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Teachers' opinions on the possibilities of increasing the attractiveness of the subjects introduction to science, natural science, natural history, and biology more attractive at primary and secondary schools

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F22%3A10443006" target="_blank" >RIV/00216208:11310/22:10443006 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=uhTYJTj1~Q" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=uhTYJTj1~Q</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2022.1.1" target="_blank" >10.14712/25337556.2022.1.1</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Názory učitelů na možnosti zatraktivnění předmětů prvouka, přírodověda, přírodopis a biologie na základních a středních školách

  • Original language description

    Řada studií dokládá, že zájem žáků na základních i středních školách o přírodovědné předměty klesá. Většina českých autorů studuje tuto problematiku z pohledu žáků. Cílem našeho výzkumu proto bylo zjistit názory a návrhy učitelů na možnosti zatraktivnění výuky a zvýšení oblíbenosti předmětů prvouka, přírodověda a přírodopis na základních školách a biologie na středních školách a porovnat tyto stupně školy mezi sebou. Výzkum byl realizován kvalitativní analýzou polostrukturovaných rozhovorů se dvanácti aktivními učiteli z Libereckého kraje, kteří vyučují výše uvedené předměty na prvním stupni základní školy (4 učitelé), druhém stupni základní školy (4 učitelé) a na vyšším a nižším stupni gymnázia (4 učitelé). Respondenti zmiňovali, že vše záleží na učiteli, na věku, sociální skladbě žáků, ale také na probíraném tématu. Mezi tématy, která jsou pro žáky atraktivní, jmenovali učitelé např. biologii člověka a zoologii, především savce. Za neatraktivní považovali naopak učivo o nerostech a horninách a botaniku. Většina učitelů přitom zmiňovala, že rádi učí ta témata, která jsou oblíbená i u žáků. Oblíbenost předmětu může zvýšit např. používání názorných pomůcek a krátkých videí nebo zařazení badatelské výuky. Pro udržení zájmu žáků jsou důležité také příklady z praxe a možnost využití poznatků v běžném životě.

  • Czech name

    Názory učitelů na možnosti zatraktivnění předmětů prvouka, přírodověda, přírodopis a biologie na základních a středních školách

  • Czech description

    Řada studií dokládá, že zájem žáků na základních i středních školách o přírodovědné předměty klesá. Většina českých autorů studuje tuto problematiku z pohledu žáků. Cílem našeho výzkumu proto bylo zjistit názory a návrhy učitelů na možnosti zatraktivnění výuky a zvýšení oblíbenosti předmětů prvouka, přírodověda a přírodopis na základních školách a biologie na středních školách a porovnat tyto stupně školy mezi sebou. Výzkum byl realizován kvalitativní analýzou polostrukturovaných rozhovorů se dvanácti aktivními učiteli z Libereckého kraje, kteří vyučují výše uvedené předměty na prvním stupni základní školy (4 učitelé), druhém stupni základní školy (4 učitelé) a na vyšším a nižším stupni gymnázia (4 učitelé). Respondenti zmiňovali, že vše záleží na učiteli, na věku, sociální skladbě žáků, ale také na probíraném tématu. Mezi tématy, která jsou pro žáky atraktivní, jmenovali učitelé např. biologii člověka a zoologii, především savce. Za neatraktivní považovali naopak učivo o nerostech a horninách a botaniku. Většina učitelů přitom zmiňovala, že rádi učí ta témata, která jsou oblíbená i u žáků. Oblíbenost předmětu může zvýšit např. používání názorných pomůcek a krátkých videí nebo zařazení badatelské výuky. Pro udržení zájmu žáků jsou důležité také příklady z praxe a možnost využití poznatků v běžném životě.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Biologie-Chemie-Zeměpis

  • ISSN

    1210-3349

  • e-ISSN

    2533-7556

  • Volume of the periodical

    31

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    23

  • Pages from-to

    2-24

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database