Teaching Requirements in the Field of Bioethics According to Secondary School Framework Education Programmes
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F23%3A10462255" target="_blank" >RIV/00216208:11310/23:10462255 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=htlRERmwKg" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=htlRERmwKg</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2023.1.2" target="_blank" >10.14712/25337556.2023.1.2</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Požadavky na výuku bioetiky podle středoškolských RVP
Original language description
Článek představuje kvalitativní obsahovou analýzu českých středoškolských rámcových vzdělávacích programů (RVP) zaměřenou na bioetiku v širokém slova smyslu, tj. jak na bioetiku lékařskou, tak i environmentální. Cílem bylo zjistit, jaké afektivní cíle v oblasti bioetiky rámcové vzdělávací programy stanovují. Ačkoli se ve sledovaných dokumentech o bioetice výslovně nehovoří, ve všech RVP se objevují preskriptivní požadavky z oblasti environmentální etiky: Žáci by měli především cítit zodpovědnost za životní prostředí a přijmout principy udržitelného rozvoje. Lékařská bioetika je opomíjena, výjimku představuje pouze požadavek na znalost asistované reprodukce uvedený v gymnaziálním RVP. Bioetika spadá ponejvíce pod přírodovědné a společenskovědní vzdělávání a dále do průřezového tématu člověk a životní prostředí, tj. do předmětů biologie (přírodopis) a základy společenských věd (občanská výchova). Ve většině sledovaných RVP je obecně formulovaný požadavek, aby se ve výuce diskutovalo o eticky ožehavých otázkách, které hýbou dnešní společností. Největší nároky v oblasti bioetiky má RVP gymnázia, které od žáků očekává ujasnění vlastních hodnot ve vztahu k přírodě i k morálním otázkám všedního dne.
Czech name
Požadavky na výuku bioetiky podle středoškolských RVP
Czech description
Článek představuje kvalitativní obsahovou analýzu českých středoškolských rámcových vzdělávacích programů (RVP) zaměřenou na bioetiku v širokém slova smyslu, tj. jak na bioetiku lékařskou, tak i environmentální. Cílem bylo zjistit, jaké afektivní cíle v oblasti bioetiky rámcové vzdělávací programy stanovují. Ačkoli se ve sledovaných dokumentech o bioetice výslovně nehovoří, ve všech RVP se objevují preskriptivní požadavky z oblasti environmentální etiky: Žáci by měli především cítit zodpovědnost za životní prostředí a přijmout principy udržitelného rozvoje. Lékařská bioetika je opomíjena, výjimku představuje pouze požadavek na znalost asistované reprodukce uvedený v gymnaziálním RVP. Bioetika spadá ponejvíce pod přírodovědné a společenskovědní vzdělávání a dále do průřezového tématu člověk a životní prostředí, tj. do předmětů biologie (přírodopis) a základy společenských věd (občanská výchova). Ve většině sledovaných RVP je obecně formulovaný požadavek, aby se ve výuce diskutovalo o eticky ožehavých otázkách, které hýbou dnešní společností. Největší nároky v oblasti bioetiky má RVP gymnázia, které od žáků očekává ujasnění vlastních hodnot ve vztahu k přírodě i k morálním otázkám všedního dne.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
2533-7556
Volume of the periodical
32
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
15-26
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—