All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Factors Affecting Willingness to Provide First Aid and Their Use in Teaching First Aid

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F23%3A10465422" target="_blank" >RIV/00216208:11310/23:10465422 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xxa4ZbKWbU" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xxa4ZbKWbU</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2023.1.3" target="_blank" >10.14712/25337556.2023.1.3</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Faktory ovlivňující ochotu poskytnout první pomoc a jejich využití při výuce první pomoci

  • Original language description

    Povinnost poskytnout první pomoc ukládají občanům České republiky zákonné normy. I proto je výuka první pomoci zařazena do různých stupňů vzdělávání. Přesto se však v praxi setkáme s tím, že mnoho osob v případě potřeby neposkytne první pomoc na adekvátní úrovni. Jednání lidí v dané situaci může být ovlivněno různými faktory a mnoho z nich může vést ke snížení ochoty pomáhat. Podle odborných studií patří mezi nejčastější inhibující faktory přítomnost nebezpečí, obava z infekce, panika a stres, neznalost správných postupů či obecný strach. Většina těchto informací však vychází ze zahraničních výzkumů. Cílem této studie bylo zjistit, které faktory jsou pro české občany nejvíce limitující při poskytování první pomoci, a na základě těchto výsledků navrhnout, jak je využít k zefektivnění výuky první pomoci. Studie byla realizována prostřednictvím dotazníkového šetření zaměřeného na českou veřejnost (N=1594). Analýza výsledků ukázala, že podobně jako v zahraničí jsou i v českém kontextu nejvýznamnějšími faktory bezpečnost, vliv emocí (např. znechucení či obavy) a neznalost správných postupů. Doporučujeme na kurzech první pomoci pracovat s výskytem faktorů, které mohou snížit ochotu poskytnout první pomoc, a držet se při výuce doporučení Evropské resuscitační rady (tzv. Guidelines).

  • Czech name

    Faktory ovlivňující ochotu poskytnout první pomoc a jejich využití při výuce první pomoci

  • Czech description

    Povinnost poskytnout první pomoc ukládají občanům České republiky zákonné normy. I proto je výuka první pomoci zařazena do různých stupňů vzdělávání. Přesto se však v praxi setkáme s tím, že mnoho osob v případě potřeby neposkytne první pomoc na adekvátní úrovni. Jednání lidí v dané situaci může být ovlivněno různými faktory a mnoho z nich může vést ke snížení ochoty pomáhat. Podle odborných studií patří mezi nejčastější inhibující faktory přítomnost nebezpečí, obava z infekce, panika a stres, neznalost správných postupů či obecný strach. Většina těchto informací však vychází ze zahraničních výzkumů. Cílem této studie bylo zjistit, které faktory jsou pro české občany nejvíce limitující při poskytování první pomoci, a na základě těchto výsledků navrhnout, jak je využít k zefektivnění výuky první pomoci. Studie byla realizována prostřednictvím dotazníkového šetření zaměřeného na českou veřejnost (N=1594). Analýza výsledků ukázala, že podobně jako v zahraničí jsou i v českém kontextu nejvýznamnějšími faktory bezpečnost, vliv emocí (např. znechucení či obavy) a neznalost správných postupů. Doporučujeme na kurzech první pomoci pracovat s výskytem faktorů, které mohou snížit ochotu poskytnout první pomoc, a držet se při výuce doporučení Evropské resuscitační rady (tzv. Guidelines).

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Biologie-Chemie-Zeměpis

  • ISSN

    1210-3349

  • e-ISSN

    2533-7556

  • Volume of the periodical

    32

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    27-38

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database