Didactics of the Literature: Challenges of the Field. From the Art Texts towards the Didactics of the Expressive Field
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F14%3A10282270" target="_blank" >RIV/00216208:11410/14:10282270 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru
Original language description
Autor monografie zastává názor, že existují tři oblasti, které je třeba v oboru literární didaktiky i školním literárním vzdělávání mít na zřeteli a které je třeba udržovat v rovnováze, aby obor ani školní předmět neztratily estetickou, resp. estetickovýchovnou zaměřenost: 1/ četba (četba literárních textů a její reflexe), 2/ tvorba (konstrukce a rekonstrukce textu a jejich reflexe), 3/ nauka (poznávání kontextů relevantních pro interpretaci textu, udržení kulturní kontinuity a kulturní identity). V současném pojetí literárního vzdělávání stále převládá naukový přístup (redukovaný navíc na literární historii a frontální organizační formu výuky). Je avšak třeba uznat a rozvíjet všechny relevantní oblasti literárního vzdělávání (z nauky např. literární teorii; četbu a tvorbu a jejich reflexi) a jiné přístupy než (tradičně)naukové, a to především z toho důvodu, že žáci mají rozumět literatuře tak, jak převládá v reálném životě, ve čtenářství, v kultuře.
Czech name
Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru
Czech description
Autor monografie zastává názor, že existují tři oblasti, které je třeba v oboru literární didaktiky i školním literárním vzdělávání mít na zřeteli a které je třeba udržovat v rovnováze, aby obor ani školní předmět neztratily estetickou, resp. estetickovýchovnou zaměřenost: 1/ četba (četba literárních textů a její reflexe), 2/ tvorba (konstrukce a rekonstrukce textu a jejich reflexe), 3/ nauka (poznávání kontextů relevantních pro interpretaci textu, udržení kulturní kontinuity a kulturní identity). V současném pojetí literárního vzdělávání stále převládá naukový přístup (redukovaný navíc na literární historii a frontální organizační formu výuky). Je avšak třeba uznat a rozvíjet všechny relevantní oblasti literárního vzdělávání (z nauky např. literární teorii; četbu a tvorbu a jejich reflexi) a jiné přístupy než (tradičně)naukové, a to především z toho důvodu, že žáci mají rozumět literatuře tak, jak převládá v reálném životě, ve čtenářství, v kultuře.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-246-2626-0
Number of pages
180
Publisher name
Nakladatelství Karolinum
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—