COGNITIVE AND BEHAVIOURAL ASPECTS OF TOY PREFERENCES FROM THE GENDER POINT OF VIEW
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10313654" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10313654 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.vudpap.sk/sub/vudpap.sk/images/PaPD_-_abstrakty/abstrakty-2015_3.pdf" target="_blank" >http://www.vudpap.sk/sub/vudpap.sk/images/PaPD_-_abstrakty/abstrakty-2015_3.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kognitivní a behaviorální aspekty preference hraček z genderového hlediska
Original language description
Hračky jsou základním prostředkem rozvoje osobnosti dětí v raném dětství. Řadou výzkumů bylo prokázáno, že hračky jsou genderově polarizované (např. Skelton, 2010) a že dívky a chlapci uvažují o hračkách na základě jejich přiřazení k genderovým kategoriím (např. Martin et al., 1995). Vztah mezi představami o hračkách a vlastním výběrem hraček pro hru však není zcela jasný. Tento článek prezentuje výsledky výzkumu, v němž bylo provedeno pozorování a rozhovory s 453 dětmi ve věku od 3 do 7 let. Každé dítěbylo po dobu jednoho týdne sledováno při volné hře a následně bylo dotazováno na to, s jakými hračkami si hrají chlapci a dívky, zda jsou určité hračky pro dívky a pro chlapce nevhodné a kterou hračku osobně preferuje. Analýzy potvrdily, že děti o hračkách uvažují na základě genderu. S chlapci jsou nejvíce asociována auta a stavebnice, s dívkami panenky a zvířátka. Dělící čáru mezi femininitou a maskulinitou tvoří panenky a auta, které jsou jednak pozitivně spojovány s dívkami, respekti
Czech name
Kognitivní a behaviorální aspekty preference hraček z genderového hlediska
Czech description
Hračky jsou základním prostředkem rozvoje osobnosti dětí v raném dětství. Řadou výzkumů bylo prokázáno, že hračky jsou genderově polarizované (např. Skelton, 2010) a že dívky a chlapci uvažují o hračkách na základě jejich přiřazení k genderovým kategoriím (např. Martin et al., 1995). Vztah mezi představami o hračkách a vlastním výběrem hraček pro hru však není zcela jasný. Tento článek prezentuje výsledky výzkumu, v němž bylo provedeno pozorování a rozhovory s 453 dětmi ve věku od 3 do 7 let. Každé dítěbylo po dobu jednoho týdne sledováno při volné hře a následně bylo dotazováno na to, s jakými hračkami si hrají chlapci a dívky, zda jsou určité hračky pro dívky a pro chlapce nevhodné a kterou hračku osobně preferuje. Analýzy potvrdily, že děti o hračkách uvažují na základě genderu. S chlapci jsou nejvíce asociována auta a stavebnice, s dívkami panenky a zvířátka. Dělící čáru mezi femininitou a maskulinitou tvoří panenky a auta, které jsou jednak pozitivně spojovány s dívkami, respekti
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GAP407%2F11%2F1556" target="_blank" >GAP407/11/1556: Unequal schools–unequal chances: Discovering relationship between teacher quality, school climate, student achievement and students’ social background</a><br>
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Psychológia a patopsychológia dieťaťa
ISSN
0555-5574
e-ISSN
—
Volume of the periodical
49
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
20
Pages from-to
187-206
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—