Word problems as a critical area of 1th degree of primary school
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10319812" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10319812 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Slovní úlohy jako kritické místo matematiky 1. stupně základní školy
Original language description
Kapitola předkládá výsledky výzkumu zaměřeného na obtíže žáků prvního stupně při řešení slovních úloh. Na základě klinických rozhovorů se žáky nad řešením několika desítek tradičních i netradičních úloh různé náročnosti byla identifikována následující kritická místa: (1) porozumění textu a uchopení slovní úlohy (jazykové překážky, porozumění matematické struktuře úlohy, matematizace - převod textu do jazyka matematiky), (2) řešení úloh s antisignálem (tzn. úloh, které signálním slovem navádějí k použitíopačné početní operace) a operátorových úloh (úloh na porovnání), dále (3) řetězení výpočetních kroků (problémy s řešením dvou a vícekrokových úloh) a (4) řemeslná stránka řešení slovních úloh (numerické chyby a chyby v algoritmech). Výzkum dále odhalilvýrazné problémy žáků s modelováním a vytvářením funkčních zápisů a grafických reprezentací úloh (náčrtků, obrázků, tabulek). Jednotlivá kritická místa jsou analyzována a komentována z hlediska možných příčin i způsobů nápravy a dávána d
Czech name
Slovní úlohy jako kritické místo matematiky 1. stupně základní školy
Czech description
Kapitola předkládá výsledky výzkumu zaměřeného na obtíže žáků prvního stupně při řešení slovních úloh. Na základě klinických rozhovorů se žáky nad řešením několika desítek tradičních i netradičních úloh různé náročnosti byla identifikována následující kritická místa: (1) porozumění textu a uchopení slovní úlohy (jazykové překážky, porozumění matematické struktuře úlohy, matematizace - převod textu do jazyka matematiky), (2) řešení úloh s antisignálem (tzn. úloh, které signálním slovem navádějí k použitíopačné početní operace) a operátorových úloh (úloh na porovnání), dále (3) řetězení výpočetních kroků (problémy s řešením dvou a vícekrokových úloh) a (4) řemeslná stránka řešení slovních úloh (numerické chyby a chyby v algoritmech). Výzkum dále odhalilvýrazné problémy žáků s modelováním a vytvářením funkčních zápisů a grafických reprezentací úloh (náčrtků, obrázků, tabulek). Jednotlivá kritická místa jsou analyzována a komentována z hlediska možných příčin i způsobů nápravy a dávána d
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GAP407%2F11%2F1740" target="_blank" >GAP407/11/1740: Critical areas of mathematics at the primary school - analysis of teachers' didactic practices</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků
ISBN
978-80-246-3234-6
Number of pages of the result
106
Pages from-to
27-132
Number of pages of the book
464
Publisher name
Karolinum
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—