All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

From understanding the text to the solution of a mathematical word problem

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10413678" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10413678 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=mYEROZjFh5" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=mYEROZjFh5</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Od porozumění textu k vyřešení matematické slovní úlohy

  • Original language description

    Cílem tohoto článku je pomocí originálních českých dat získaných v rámci řešení projektu Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům prozkoumat u vybrané skupiny žáků vazby mezi dílčími jazykovými a čtenářskými znalostmi a dovednostmi na jedné straně a dílčími matematickými znalostmi a dovednostmi na druhé straně. Autoři článku zkoumali a porovnávali vztahy mezi čtyřmi oblastmi: slovní matematické úlohy, neslovní matematické úlohy, čtení s porozuměním a jazykové znalosti. Výsledky ukázaly, že nejsilnější korelace existuje mezi schopností řešit slovní úlohy a schopností číst text s porozuměním. Také souvislost řešení slovních úloh s ovládnutím jazykových jevů je signifikantně vysoká. Čtení s porozuměním a ovládání jazykových jevů obecně spolu souvisejí ve srovnatelné míře, ne-li méně než dovednosti jmenované výše. Z toho plyne didaktické doporučení, že vyučující matematiky a českého jazyka by měli blíže spolupracovat a matematické slovní úlohy by se měly stát materiálem k jazykovým a čtenářským rozborům. Tím by byly prohlubovány žákovské dovednosti práce s textem směřující k správnému porozumění zadání slovní úlohy.

  • Czech name

    Od porozumění textu k vyřešení matematické slovní úlohy

  • Czech description

    Cílem tohoto článku je pomocí originálních českých dat získaných v rámci řešení projektu Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům prozkoumat u vybrané skupiny žáků vazby mezi dílčími jazykovými a čtenářskými znalostmi a dovednostmi na jedné straně a dílčími matematickými znalostmi a dovednostmi na druhé straně. Autoři článku zkoumali a porovnávali vztahy mezi čtyřmi oblastmi: slovní matematické úlohy, neslovní matematické úlohy, čtení s porozuměním a jazykové znalosti. Výsledky ukázaly, že nejsilnější korelace existuje mezi schopností řešit slovní úlohy a schopností číst text s porozuměním. Také souvislost řešení slovních úloh s ovládnutím jazykových jevů je signifikantně vysoká. Čtení s porozuměním a ovládání jazykových jevů obecně spolu souvisejí ve srovnatelné míře, ne-li méně než dovednosti jmenované výše. Z toho plyne didaktické doporučení, že vyučující matematiky a českého jazyka by měli blíže spolupracovat a matematické slovní úlohy by se měly stát materiálem k jazykovým a čtenářským rozborům. Tím by byly prohlubovány žákovské dovednosti práce s textem směřující k správnému porozumění zadání slovní úlohy.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA16-06134S" target="_blank" >GA16-06134S: Context problems as a key to the application and understanding of mathematical concepts</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    12

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    18

  • Pages from-to

    83-100

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database