All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Word Problem Texts as a Basis for the Development of Reading with Understanding and the Skill to Solve Word Problems: A Survey

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10442511" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10442511 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bNFPYmYfXV" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bNFPYmYfXV</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2021.1945" target="_blank" >10.14712/23362189.2021.1945</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Zadání slovních úloh jako podklad pro rozvoj čtení s porozuměním a dovednosti slovní úlohy řešit

  • Original language description

    Cílem studie je podat přehled o výzkumech zkoumajících účinnost intervencí, v nichž je prostřednictvím zlepšování čtení s porozuměním (a to na podkladu zadání slovních úloh) usilováno o zlepšení dovednosti řešit slovní úlohy. Studie je založena na předpokladu, že u slovních úloh, které jsou příkladem vysoce komplexního učiva, může úroveň čtení s porozuměním limitovat přístup k využití matematických dovedností. Současně se ukazuje, že je nutné rozvíjet porozumění nejen textu jako takovému, ale také specifickým jazykovým prostředkům využívaným ve slovních úlohách. Prostřednictvím databází ERIC, Scopus a WOS bylo identifikováno sedm studií požadovaného typu, které byly doplněny o jednu další relevantní studii. Tyto studie využily slovní úlohy jako specifický typ komunikátu pro rozvoj čtení s porozuměním, a to pomocí přenesení (komplexních) strategií čtení do výuky matematiky vesměs u žáků 1. stupně. Jejich dalším společným jmenovatelem je důraz na rozvoj metakognice prostřednictvím různých forem lešení (pojmových map, diagramů, role cards). Sedm studií prokázalo pozitivní důsledky využívání textů slovních úloh jako podkladu pro rozvoj čtení na schopnost žáků řešit slovní úlohy. Výzkumná evidence však není dostatečná, proto studie poukazuje na možné směry výzkumu v této oblasti. Studie ukazuje, že slovní úlohy se mohou stát prostředky specifického i nespecifického posilování mezi předměty matematika a mateřský jazyk.

  • Czech name

    Zadání slovních úloh jako podklad pro rozvoj čtení s porozuměním a dovednosti slovní úlohy řešit

  • Czech description

    Cílem studie je podat přehled o výzkumech zkoumajících účinnost intervencí, v nichž je prostřednictvím zlepšování čtení s porozuměním (a to na podkladu zadání slovních úloh) usilováno o zlepšení dovednosti řešit slovní úlohy. Studie je založena na předpokladu, že u slovních úloh, které jsou příkladem vysoce komplexního učiva, může úroveň čtení s porozuměním limitovat přístup k využití matematických dovedností. Současně se ukazuje, že je nutné rozvíjet porozumění nejen textu jako takovému, ale také specifickým jazykovým prostředkům využívaným ve slovních úlohách. Prostřednictvím databází ERIC, Scopus a WOS bylo identifikováno sedm studií požadovaného typu, které byly doplněny o jednu další relevantní studii. Tyto studie využily slovní úlohy jako specifický typ komunikátu pro rozvoj čtení s porozuměním, a to pomocí přenesení (komplexních) strategií čtení do výuky matematiky vesměs u žáků 1. stupně. Jejich dalším společným jmenovatelem je důraz na rozvoj metakognice prostřednictvím různých forem lešení (pojmových map, diagramů, role cards). Sedm studií prokázalo pozitivní důsledky využívání textů slovních úloh jako podkladu pro rozvoj čtení na schopnost žáků řešit slovní úlohy. Výzkumná evidence však není dostatečná, proto studie poukazuje na možné směry výzkumu v této oblasti. Studie ukazuje, že slovní úlohy se mohou stát prostředky specifického i nespecifického posilování mezi předměty matematika a mateřský jazyk.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TL03000469" target="_blank" >TL03000469: Support of the integration of mathematical, reading and language literacy in primary school pupils</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    72

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    22

  • Pages from-to

    3-24

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database