The interconnection between music and speech manifestations in pre-school children
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10329526" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10329526 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování
Original language description
Publikace shrnuje výsledky projektu Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí, který podpořila Grantová agentury UK v Praze (č. 934213). Teoretická část se věnuje múzickým faktorům řeči, neurofyziologii hudebních i řečových projevů a jejich vývoji u dětí v předškolním věku. Další kapitoly přibližují vztahy mezi sluchovou pozorností, poruchami hudebnosti a řeči. Zvláštní kapitola je věnována tematice osvojování češtiny jako cizího nebo druhého jazyka. Autorka připomíná několik starších i novějších metod, které cíleně používají hudební výchovu a muzikoterapii k podpoře řeči dětí a k reedukaci specifických poruch učení. Praktická část publikace popisuje organizaci, průběh a výsledky terénního výzkumu, který probíhal v několika mateřských školách, v základní umělecké škole a v přípravných ročnících základních škol. Čtenáři jsou seznámeni s principy metodiky Hudební činnosti v logopedické prevenci, kterou autorka publikace vytvořila pro experimentální část výzkumu. Podrobně je dále představen diagnostický materiál používaný k hodnocení hudebních a řečových schopností předškolních dětí. V závěrečných kapitolách jsou prezentovány výsledky základního výzkumu i experimentu. Cílem základního výzkumu bylo podchycení společných rysů chování dětí s atypickým vývojem řeči při hudebních činnostech v mateřské škole a hodnocení četnosti paralelního výskytu amúzie a poruch řeči. Experiment, který sledoval vliv zařazení experimentální metodiky Hudební činnosti v logopedické prevenci na rozvoj řečových a hudebních schopností předškolních dětí, prokázal pozitivní vliv ověřované metodiky. Zvláštní pozornost je věnována rozvoji fonematického sluchu prostřednictvím specifických vokálních činností. Ze závěrů teoretického i terénního výzkumu vyvozuje řešitelka projektu konkrétní doporučení do pedagogické praxe.
Czech name
Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování
Czech description
Publikace shrnuje výsledky projektu Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí, který podpořila Grantová agentury UK v Praze (č. 934213). Teoretická část se věnuje múzickým faktorům řeči, neurofyziologii hudebních i řečových projevů a jejich vývoji u dětí v předškolním věku. Další kapitoly přibližují vztahy mezi sluchovou pozorností, poruchami hudebnosti a řeči. Zvláštní kapitola je věnována tematice osvojování češtiny jako cizího nebo druhého jazyka. Autorka připomíná několik starších i novějších metod, které cíleně používají hudební výchovu a muzikoterapii k podpoře řeči dětí a k reedukaci specifických poruch učení. Praktická část publikace popisuje organizaci, průběh a výsledky terénního výzkumu, který probíhal v několika mateřských školách, v základní umělecké škole a v přípravných ročnících základních škol. Čtenáři jsou seznámeni s principy metodiky Hudební činnosti v logopedické prevenci, kterou autorka publikace vytvořila pro experimentální část výzkumu. Podrobně je dále představen diagnostický materiál používaný k hodnocení hudebních a řečových schopností předškolních dětí. V závěrečných kapitolách jsou prezentovány výsledky základního výzkumu i experimentu. Cílem základního výzkumu bylo podchycení společných rysů chování dětí s atypickým vývojem řeči při hudebních činnostech v mateřské škole a hodnocení četnosti paralelního výskytu amúzie a poruch řeči. Experiment, který sledoval vliv zařazení experimentální metodiky Hudební činnosti v logopedické prevenci na rozvoj řečových a hudebních schopností předškolních dětí, prokázal pozitivní vliv ověřované metodiky. Zvláštní pozornost je věnována rozvoji fonematického sluchu prostřednictvím specifických vokálních činností. Ze závěrů teoretického i terénního výzkumu vyvozuje řešitelka projektu konkrétní doporučení do pedagogické praxe.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7290-869-1
Number of pages
75
Publisher name
Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—