All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The interconnection between music and speech manifestations in pre-school children

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10329526" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10329526 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování

  • Original language description

    Publikace shrnuje výsledky projektu Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí, který podpořila Grantová agentury UK v Praze (č. 934213). Teoretická část se věnuje múzickým faktorům řeči, neurofyziologii hudebních i řečových projevů a jejich vývoji u dětí v předškolním věku. Další kapitoly přibližují vztahy mezi sluchovou pozorností, poruchami hudebnosti a řeči. Zvláštní kapitola je věnována tematice osvojování češtiny jako cizího nebo druhého jazyka. Autorka připomíná několik starších i novějších metod, které cíleně používají hudební výchovu a muzikoterapii k podpoře řeči dětí a k reedukaci specifických poruch učení. Praktická část publikace popisuje organizaci, průběh a výsledky terénního výzkumu, který probíhal v několika mateřských školách, v základní umělecké škole a v přípravných ročnících základních škol. Čtenáři jsou seznámeni s principy metodiky Hudební činnosti v logopedické prevenci, kterou autorka publikace vytvořila pro experimentální část výzkumu. Podrobně je dále představen diagnostický materiál používaný k hodnocení hudebních a řečových schopností předškolních dětí. V závěrečných kapitolách jsou prezentovány výsledky základního výzkumu i experimentu. Cílem základního výzkumu bylo podchycení společných rysů chování dětí s atypickým vývojem řeči při hudebních činnostech v mateřské škole a hodnocení četnosti paralelního výskytu amúzie a poruch řeči. Experiment, který sledoval vliv zařazení experimentální metodiky Hudební činnosti v logopedické prevenci na rozvoj řečových a hudebních schopností předškolních dětí, prokázal pozitivní vliv ověřované metodiky. Zvláštní pozornost je věnována rozvoji fonematického sluchu prostřednictvím specifických vokálních činností. Ze závěrů teoretického i terénního výzkumu vyvozuje řešitelka projektu konkrétní doporučení do pedagogické praxe.

  • Czech name

    Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování

  • Czech description

    Publikace shrnuje výsledky projektu Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí, který podpořila Grantová agentury UK v Praze (č. 934213). Teoretická část se věnuje múzickým faktorům řeči, neurofyziologii hudebních i řečových projevů a jejich vývoji u dětí v předškolním věku. Další kapitoly přibližují vztahy mezi sluchovou pozorností, poruchami hudebnosti a řeči. Zvláštní kapitola je věnována tematice osvojování češtiny jako cizího nebo druhého jazyka. Autorka připomíná několik starších i novějších metod, které cíleně používají hudební výchovu a muzikoterapii k podpoře řeči dětí a k reedukaci specifických poruch učení. Praktická část publikace popisuje organizaci, průběh a výsledky terénního výzkumu, který probíhal v několika mateřských školách, v základní umělecké škole a v přípravných ročnících základních škol. Čtenáři jsou seznámeni s principy metodiky Hudební činnosti v logopedické prevenci, kterou autorka publikace vytvořila pro experimentální část výzkumu. Podrobně je dále představen diagnostický materiál používaný k hodnocení hudebních a řečových schopností předškolních dětí. V závěrečných kapitolách jsou prezentovány výsledky základního výzkumu i experimentu. Cílem základního výzkumu bylo podchycení společných rysů chování dětí s atypickým vývojem řeči při hudebních činnostech v mateřské škole a hodnocení četnosti paralelního výskytu amúzie a poruch řeči. Experiment, který sledoval vliv zařazení experimentální metodiky Hudební činnosti v logopedické prevenci na rozvoj řečových a hudebních schopností předškolních dětí, prokázal pozitivní vliv ověřované metodiky. Zvláštní pozornost je věnována rozvoji fonematického sluchu prostřednictvím specifických vokálních činností. Ze závěrů teoretického i terénního výzkumu vyvozuje řešitelka projektu konkrétní doporučení do pedagogické praxe.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2015

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7290-869-1

  • Number of pages

    75

  • Publisher name

    Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book