Reading profiles of children with specific language impairment in comparison to typicaly developing children
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10318013" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10318013 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://e-psycholog.eu/pdf/richterova_seidlovamalkova.pdf" target="_blank" >http://e-psycholog.eu/pdf/richterova_seidlovamalkova.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Čtenářské profily dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s vývojem jazykových schopností
Original language description
Tato studie sleduje čtenářské profily dětí z 1. a 4. ročníku základních škol s vývojovou dysfázií. V návaznosti na předchozí výzkum testuje předpoklad, že čtenářské výkony dětí s vývojovou dysfázií jsou signifikantně horší ve srovnání s výkony stejně starých vrstevníků, a to jak v rovině elementárního čtení, tak v rovině porozumění čtenému. V souladu s teoretickými poznatky (zejména tzv. Jednoduchý model čtení - Gough &Tunmer 1986) ověřuje předpoklad, že obtíže dysfatických dětí se nejsilněji manifestují v oblasti porozumění jazyku a s narůstajícím věkem i v oblasti dekódování (techniky čtení). Na studii participovalo 66 dětí s vývojovou dysfázií ze speciálních a základní škol a 253 běžně se vyvíjejících dětí ze základních škol. Dětem byla administrována baterie testů zaměřená na komplexní hodnocení čtenářských dovedností a na posouzení jazykových schopností souvisejících s vývojem čtenářství. Výsledky studie prokazují statisticky významně slabší výkony dysfatických dětí v prvních ročnících pouze v oblasti porozumění jazyku, konkrétně v úloze porozumění slyšenému textu. Ve čtvrtém ročníku se pak statisticky významné rozdíly ve prospěch běžně se vyvíjejících dětí objevují ve všech administrovaných úlohách - tedy tam, kde je hodnocena přesnost čtení i porozumění čtenému (resp. dekódování i porozumění jazyku).
Czech name
Čtenářské profily dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s vývojem jazykových schopností
Czech description
Tato studie sleduje čtenářské profily dětí z 1. a 4. ročníku základních škol s vývojovou dysfázií. V návaznosti na předchozí výzkum testuje předpoklad, že čtenářské výkony dětí s vývojovou dysfázií jsou signifikantně horší ve srovnání s výkony stejně starých vrstevníků, a to jak v rovině elementárního čtení, tak v rovině porozumění čtenému. V souladu s teoretickými poznatky (zejména tzv. Jednoduchý model čtení - Gough &Tunmer 1986) ověřuje předpoklad, že obtíže dysfatických dětí se nejsilněji manifestují v oblasti porozumění jazyku a s narůstajícím věkem i v oblasti dekódování (techniky čtení). Na studii participovalo 66 dětí s vývojovou dysfázií ze speciálních a základní škol a 253 běžně se vyvíjejících dětí ze základních škol. Dětem byla administrována baterie testů zaměřená na komplexní hodnocení čtenářských dovedností a na posouzení jazykových schopností souvisejících s vývojem čtenářství. Výsledky studie prokazují statisticky významně slabší výkony dysfatických dětí v prvních ročnících pouze v oblasti porozumění jazyku, konkrétně v úloze porozumění slyšenému textu. Ve čtvrtém ročníku se pak statisticky významné rozdíly ve prospěch běžně se vyvíjejících dětí objevují ve všech administrovaných úlohách - tedy tam, kde je hodnocena přesnost čtení i porozumění čtenému (resp. dekódování i porozumění jazyku).
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA13-20678S" target="_blank" >GA13-20678S: Reading comprehension - typical development and its risks</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
E-psychologie
ISSN
1802-8853
e-ISSN
—
Volume of the periodical
10
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
15
Pages from-to
9-23
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—