All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Reading profiles of children with specific language impairment in comparison to typicaly developing children

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10318013" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10318013 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://e-psycholog.eu/pdf/richterova_seidlovamalkova.pdf" target="_blank" >http://e-psycholog.eu/pdf/richterova_seidlovamalkova.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Čtenářské profily dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s vývojem jazykových schopností

  • Original language description

    Tato studie sleduje čtenářské profily dětí z 1. a 4. ročníku základních škol s vývojovou dysfázií. V návaznosti na předchozí výzkum testuje předpoklad, že čtenářské výkony dětí s vývojovou dysfázií jsou signifikantně horší ve srovnání s výkony stejně starých vrstevníků, a to jak v rovině elementárního čtení, tak v rovině porozumění čtenému. V souladu s teoretickými poznatky (zejména tzv. Jednoduchý model čtení - Gough &Tunmer 1986) ověřuje předpoklad, že obtíže dysfatických dětí se nejsilněji manifestují v oblasti porozumění jazyku a s narůstajícím věkem i v oblasti dekódování (techniky čtení). Na studii participovalo 66 dětí s vývojovou dysfázií ze speciálních a základní škol a 253 běžně se vyvíjejících dětí ze základních škol. Dětem byla administrována baterie testů zaměřená na komplexní hodnocení čtenářských dovedností a na posouzení jazykových schopností souvisejících s vývojem čtenářství. Výsledky studie prokazují statisticky významně slabší výkony dysfatických dětí v prvních ročnících pouze v oblasti porozumění jazyku, konkrétně v úloze porozumění slyšenému textu. Ve čtvrtém ročníku se pak statisticky významné rozdíly ve prospěch běžně se vyvíjejících dětí objevují ve všech administrovaných úlohách - tedy tam, kde je hodnocena přesnost čtení i porozumění čtenému (resp. dekódování i porozumění jazyku).

  • Czech name

    Čtenářské profily dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s vývojem jazykových schopností

  • Czech description

    Tato studie sleduje čtenářské profily dětí z 1. a 4. ročníku základních škol s vývojovou dysfázií. V návaznosti na předchozí výzkum testuje předpoklad, že čtenářské výkony dětí s vývojovou dysfázií jsou signifikantně horší ve srovnání s výkony stejně starých vrstevníků, a to jak v rovině elementárního čtení, tak v rovině porozumění čtenému. V souladu s teoretickými poznatky (zejména tzv. Jednoduchý model čtení - Gough &Tunmer 1986) ověřuje předpoklad, že obtíže dysfatických dětí se nejsilněji manifestují v oblasti porozumění jazyku a s narůstajícím věkem i v oblasti dekódování (techniky čtení). Na studii participovalo 66 dětí s vývojovou dysfázií ze speciálních a základní škol a 253 běžně se vyvíjejících dětí ze základních škol. Dětem byla administrována baterie testů zaměřená na komplexní hodnocení čtenářských dovedností a na posouzení jazykových schopností souvisejících s vývojem čtenářství. Výsledky studie prokazují statisticky významně slabší výkony dysfatických dětí v prvních ročnících pouze v oblasti porozumění jazyku, konkrétně v úloze porozumění slyšenému textu. Ve čtvrtém ročníku se pak statisticky významné rozdíly ve prospěch běžně se vyvíjejících dětí objevují ve všech administrovaných úlohách - tedy tam, kde je hodnocena přesnost čtení i porozumění čtenému (resp. dekódování i porozumění jazyku).

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA13-20678S" target="_blank" >GA13-20678S: Reading comprehension - typical development and its risks</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    E-psychologie

  • ISSN

    1802-8853

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    10

  • Issue of the periodical within the volume

    4

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    15

  • Pages from-to

    9-23

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database