Reading comprehension at children with specific learning impairment
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10334697" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10334697 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
POROZUMĚNÍ ČTENÉMU U DĚTÍ S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ
Original language description
Vývojová dysfázie je takové narušení vývoje řečových a jazykových dovedností, které významným způsobem negativně ovlivňuje mnoho oblastí lidského života od dětství až do dospělosti. K oblastem, které jsou v souvislosti s touto diagnózou hojně studované, patří proces osvojování čtenářských dovedností. V teoretickém úvodu této kapitoly jsou prezentovány nejdůležitější poznatky a doklady o vztahu jazykových a čtenářských dovedností vyplývající z tuzemských i zahraničních studií. Pozornost je věnována také otázce diagnostických postupů, neboť identifikace vývojové dysfázie je klíčovým momentem pro navržení a zahájení adekvátních intervenčních postupů. Přítomnost řečových obtíží, které tyto děti typicky přivádějí do péče odborníků, nemusí být totiž zcela zjevné a obtíže dysfatických dětí se projeví teprve v období rozvoje čtenářských dovedností, a to především ve fázi, kdy je kladen důraz na porozumění čtenému. To nás přivádí k posílení diagnostiky narušení jazykových rovin psychometrickou cestou, kterou jsme ve formě kriteriálních testů použili i pro zpřesnění výběru dysfatických dětí do našeho výzkumného souboru. Cílem našeho zkoumání byla detailní analýza úrovně obou rovin čtenářství - dekódování i porozumění čtenému. Obojí považujeme za komplexní dovednosti, rozhodli jsme se tedy pro použití kombinace, která umožnila hodnocení dílčích aspektů těchto dovedností. Ve shodě se závěry většiny studií jsme očekávali, že děti s vývojovou dysfázií budou mít horší výkony ve čtení ve srovnání s jejich vrstevníky s běžným vývojem jazykových dovedností, a dále že se potíže budou manifestovat v obou aspektech čtení, přičemž těžiště problémů bude spočívat především v oblasti porozumění čtenému textu. Výsledky naší studie se se závěry těchto studií shodují částečně.
Czech name
POROZUMĚNÍ ČTENÉMU U DĚTÍ S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ
Czech description
Vývojová dysfázie je takové narušení vývoje řečových a jazykových dovedností, které významným způsobem negativně ovlivňuje mnoho oblastí lidského života od dětství až do dospělosti. K oblastem, které jsou v souvislosti s touto diagnózou hojně studované, patří proces osvojování čtenářských dovedností. V teoretickém úvodu této kapitoly jsou prezentovány nejdůležitější poznatky a doklady o vztahu jazykových a čtenářských dovedností vyplývající z tuzemských i zahraničních studií. Pozornost je věnována také otázce diagnostických postupů, neboť identifikace vývojové dysfázie je klíčovým momentem pro navržení a zahájení adekvátních intervenčních postupů. Přítomnost řečových obtíží, které tyto děti typicky přivádějí do péče odborníků, nemusí být totiž zcela zjevné a obtíže dysfatických dětí se projeví teprve v období rozvoje čtenářských dovedností, a to především ve fázi, kdy je kladen důraz na porozumění čtenému. To nás přivádí k posílení diagnostiky narušení jazykových rovin psychometrickou cestou, kterou jsme ve formě kriteriálních testů použili i pro zpřesnění výběru dysfatických dětí do našeho výzkumného souboru. Cílem našeho zkoumání byla detailní analýza úrovně obou rovin čtenářství - dekódování i porozumění čtenému. Obojí považujeme za komplexní dovednosti, rozhodli jsme se tedy pro použití kombinace, která umožnila hodnocení dílčích aspektů těchto dovedností. Ve shodě se závěry většiny studií jsme očekávali, že děti s vývojovou dysfázií budou mít horší výkony ve čtení ve srovnání s jejich vrstevníky s běžným vývojem jazykových dovedností, a dále že se potíže budou manifestovat v obou aspektech čtení, přičemž těžiště problémů bude spočívat především v oblasti porozumění čtenému textu. Výsledky naší studie se se závěry těchto studií shodují částečně.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA13-20678S" target="_blank" >GA13-20678S: Reading comprehension - typical development and its risks</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Porozumění čtenému IV. Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu.
ISBN
978-80-7290-863-9
Number of pages of the result
19
Pages from-to
51-69
Number of pages of the book
144
Publisher name
Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—