All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Reading comprehension at children with specific learning impairment

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10334697" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10334697 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    POROZUMĚNÍ ČTENÉMU U DĚTÍ S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ

  • Original language description

    Vývojová dysfázie je takové narušení vývoje řečových a jazykových dovedností, které významným způsobem negativně ovlivňuje mnoho oblastí lidského života od dětství až do dospělosti. K oblastem, které jsou v souvislosti s touto diagnózou hojně studované, patří proces osvojování čtenářských dovedností. V teoretickém úvodu této kapitoly jsou prezentovány nejdůležitější poznatky a doklady o vztahu jazykových a čtenářských dovedností vyplývající z tuzemských i zahraničních studií. Pozornost je věnována také otázce diagnostických postupů, neboť identifikace vývojové dysfázie je klíčovým momentem pro navržení a zahájení adekvátních intervenčních postupů. Přítomnost řečových obtíží, které tyto děti typicky přivádějí do péče odborníků, nemusí být totiž zcela zjevné a obtíže dysfatických dětí se projeví teprve v období rozvoje čtenářských dovedností, a to především ve fázi, kdy je kladen důraz na porozumění čtenému. To nás přivádí k posílení diagnostiky narušení jazykových rovin psychometrickou cestou, kterou jsme ve formě kriteriálních testů použili i pro zpřesnění výběru dysfatických dětí do našeho výzkumného souboru. Cílem našeho zkoumání byla detailní analýza úrovně obou rovin čtenářství - dekódování i porozumění čtenému. Obojí považujeme za komplexní dovednosti, rozhodli jsme se tedy pro použití kombinace, která umožnila hodnocení dílčích aspektů těchto dovedností. Ve shodě se závěry většiny studií jsme očekávali, že děti s vývojovou dysfázií budou mít horší výkony ve čtení ve srovnání s jejich vrstevníky s běžným vývojem jazykových dovedností, a dále že se potíže budou manifestovat v obou aspektech čtení, přičemž těžiště problémů bude spočívat především v oblasti porozumění čtenému textu. Výsledky naší studie se se závěry těchto studií shodují částečně.

  • Czech name

    POROZUMĚNÍ ČTENÉMU U DĚTÍ S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ

  • Czech description

    Vývojová dysfázie je takové narušení vývoje řečových a jazykových dovedností, které významným způsobem negativně ovlivňuje mnoho oblastí lidského života od dětství až do dospělosti. K oblastem, které jsou v souvislosti s touto diagnózou hojně studované, patří proces osvojování čtenářských dovedností. V teoretickém úvodu této kapitoly jsou prezentovány nejdůležitější poznatky a doklady o vztahu jazykových a čtenářských dovedností vyplývající z tuzemských i zahraničních studií. Pozornost je věnována také otázce diagnostických postupů, neboť identifikace vývojové dysfázie je klíčovým momentem pro navržení a zahájení adekvátních intervenčních postupů. Přítomnost řečových obtíží, které tyto děti typicky přivádějí do péče odborníků, nemusí být totiž zcela zjevné a obtíže dysfatických dětí se projeví teprve v období rozvoje čtenářských dovedností, a to především ve fázi, kdy je kladen důraz na porozumění čtenému. To nás přivádí k posílení diagnostiky narušení jazykových rovin psychometrickou cestou, kterou jsme ve formě kriteriálních testů použili i pro zpřesnění výběru dysfatických dětí do našeho výzkumného souboru. Cílem našeho zkoumání byla detailní analýza úrovně obou rovin čtenářství - dekódování i porozumění čtenému. Obojí považujeme za komplexní dovednosti, rozhodli jsme se tedy pro použití kombinace, která umožnila hodnocení dílčích aspektů těchto dovedností. Ve shodě se závěry většiny studií jsme očekávali, že děti s vývojovou dysfázií budou mít horší výkony ve čtení ve srovnání s jejich vrstevníky s běžným vývojem jazykových dovedností, a dále že se potíže budou manifestovat v obou aspektech čtení, přičemž těžiště problémů bude spočívat především v oblasti porozumění čtenému textu. Výsledky naší studie se se závěry těchto studií shodují částečně.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA13-20678S" target="_blank" >GA13-20678S: Reading comprehension - typical development and its risks</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Porozumění čtenému IV. Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu.

  • ISBN

    978-80-7290-863-9

  • Number of pages of the result

    19

  • Pages from-to

    51-69

  • Number of pages of the book

    144

  • Publisher name

    Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter