All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Feminine and Masculine Labels: The Influence on Prestige

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10334721" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10334721 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/12130028.2016.17.2.285" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.13060/12130028.2016.17.2.285</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/12130028.2016.17.2.285" target="_blank" >10.13060/12130028.2016.17.2.285</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Femininní a maskulinní označení: vliv na hodnocení prestiže

  • Original language description

    Trh práce vykazuje horizontální a vertikální genderovou segregaci, která se podle některých výzkumů (např. Merkel et al. 2012, Formanowicz et al. 2012) odráží v nižším hodnocení povolání označených v ženském rodě. Přitom genderově korektní jazyk využívající ženský rod pro zvýšení přiléhavosti s popisovanou sociální realitou je považován za nástroj genderové rovnosti. V realizované studii jsme zjišťovali, zda v českém prostředí je rozdílné hodnocení prestiže 37 povolání označených maskulinním a femininním názvem, který evokuje pracovníky-muže, nebo pracovnice-ženy v daném oboru. Studie se zúčastnilo 642 dospělých osob. Výsledky ukazují, že genderové rozdíly neexistují plošně, ale jen při hodnocení některých povolání. V oborech s vysokou reálnou převahou mužů či žen dosáhla signifikantně vyšší prestiže genderově souhlasná označení. Ženy a muži hodnotili prestiž povolání obdobně - tento výsledek je interpretován ve vztahu k teorii sociální identity a teorii ospravedlňování systému.

  • Czech name

    Femininní a maskulinní označení: vliv na hodnocení prestiže

  • Czech description

    Trh práce vykazuje horizontální a vertikální genderovou segregaci, která se podle některých výzkumů (např. Merkel et al. 2012, Formanowicz et al. 2012) odráží v nižším hodnocení povolání označených v ženském rodě. Přitom genderově korektní jazyk využívající ženský rod pro zvýšení přiléhavosti s popisovanou sociální realitou je považován za nástroj genderové rovnosti. V realizované studii jsme zjišťovali, zda v českém prostředí je rozdílné hodnocení prestiže 37 povolání označených maskulinním a femininním názvem, který evokuje pracovníky-muže, nebo pracovnice-ženy v daném oboru. Studie se zúčastnilo 642 dospělých osob. Výsledky ukazují, že genderové rozdíly neexistují plošně, ale jen při hodnocení některých povolání. V oborech s vysokou reálnou převahou mužů či žen dosáhla signifikantně vyšší prestiže genderově souhlasná označení. Ženy a muži hodnotili prestiž povolání obdobně - tento výsledek je interpretován ve vztahu k teorii sociální identity a teorii ospravedlňování systému.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AN - Psychology

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA14-22000S" target="_blank" >GA14-22000S: Legitimizing the stereotypes in Czech society - Verification and Integration of Theoretical Concepts</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Gender, rovné příležitosti, výzkum

  • ISSN

    1213-0028

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    17

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    81-92

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85009455179