All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

At risk readers in the context of the Simple view of reading

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10334768" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10334768 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Rizikoví čtenáři v kontextu jednoduchého modelu čtení

  • Original language description

    Kapitola se soustřeďuje na využití jednoduchého modelu čtení (Gough & Tunmer, 1986) při zkoumání předpokladů porozumění čtenému ve skupinách respondentů, které byly v centru pozornosti ve druhé etapě projektu GAČR Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika. Zabývá se pozicí jednotlivých skupin (žáci typického vývoje, žáci s dyslexií, žáci s vývojovou dysfázií, žáci s poruchami autistického spektra) v jednoduchém modelu čtení i sledováním dvou aspektů tohoto pojetí čtení - dekódování a jazykového porozumění - v těchto skupinách. Vše je dále dáváno do kontextu diagnostiky porozumění čtenému, jak bylo v daném projektu realizováno (porozumění čtenému na úrovni vět, porozumění kontextuálnímu textu). Percentuální počty v dimenziálním pojetí čtenářů dle jednoduchého modelu čtení přinesly poznání, že rizikové skupiny netvoří homogenní skupiny slabých čtenářů, objevily se kombinace různých deficitů (z hlediska dekódování a jazykového porozumění). Dělení slabých čtenářů podle jednoduchého modelu čtení může pomoci odhalit zatím neidentifikovaných gramotnostních obtíží a dát tak podnět pro vhodné intervence. Svou úlohu však sehrává i způsob hodnocení porozumění čteného. Potvrzena byla dále velká variabilita možných obtíží v porozumění čtenému a jeho předpokladech i nutnost existence různých diagnostických přístupů k hodnocení čtení s porozuměním.

  • Czech name

    Rizikoví čtenáři v kontextu jednoduchého modelu čtení

  • Czech description

    Kapitola se soustřeďuje na využití jednoduchého modelu čtení (Gough & Tunmer, 1986) při zkoumání předpokladů porozumění čtenému ve skupinách respondentů, které byly v centru pozornosti ve druhé etapě projektu GAČR Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika. Zabývá se pozicí jednotlivých skupin (žáci typického vývoje, žáci s dyslexií, žáci s vývojovou dysfázií, žáci s poruchami autistického spektra) v jednoduchém modelu čtení i sledováním dvou aspektů tohoto pojetí čtení - dekódování a jazykového porozumění - v těchto skupinách. Vše je dále dáváno do kontextu diagnostiky porozumění čtenému, jak bylo v daném projektu realizováno (porozumění čtenému na úrovni vět, porozumění kontextuálnímu textu). Percentuální počty v dimenziálním pojetí čtenářů dle jednoduchého modelu čtení přinesly poznání, že rizikové skupiny netvoří homogenní skupiny slabých čtenářů, objevily se kombinace různých deficitů (z hlediska dekódování a jazykového porozumění). Dělení slabých čtenářů podle jednoduchého modelu čtení může pomoci odhalit zatím neidentifikovaných gramotnostních obtíží a dát tak podnět pro vhodné intervence. Svou úlohu však sehrává i způsob hodnocení porozumění čteného. Potvrzena byla dále velká variabilita možných obtíží v porozumění čtenému a jeho předpokladech i nutnost existence různých diagnostických přístupů k hodnocení čtení s porozuměním.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA13-20678S" target="_blank" >GA13-20678S: Reading comprehension - typical development and its risks</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Porozumění čtenému IV. Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu

  • ISBN

    978-80-7290-863-9

  • Number of pages of the result

    21

  • Pages from-to

    105-125

  • Number of pages of the book

    144

  • Publisher name

    Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter