All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Written Expression among Fifth Grade Pupils

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10385876" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10385876 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2018/11/05_Karasova-1.pdf" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2018/11/05_Karasova-1.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Psaný projev žáků pátých ročníků

  • Original language description

    V předloženém příspěvku se zabýváme problematikou psaného projevu (&quot;written expression&quot;) u žáků pátých ročníků. Těžištěm sdělení je zprostředkování výsledků výzkumného projektu, v rámci něhož došlo k vytvoření diagnostické zkoušky, která byla zadávána žákům 5. ročníků ZŠ a která sledovala písemnou produkci dětí. Při její konstrukci jsme se inspirovali některými zahraničními nástroji a jedním nástrojem z České republiky, který je užíván u studentů vysokých škol (Cimlerová, et al., 2014). Naším dalším cílem bylo ověřit vypovídající hodnotu navrženého testu psaného projevu u žáků pátých ročníku a výkon žáků porovnat z hlediska pohlaví, užívaného vzoru písma (vázaný projev, Comenia Script) a přítomnosti specifických obtíží. Sběr dat probíhal skupinovou administrací. Výzkumné studie psaného projevu se zúčastnilo celkem šest základních škol. Získali jsme data celkem od 125 žáků pátých ročníků. Do vzorku, u kterého jsme provedli statistické vyhodnocení dat, jsme zařadili na základě náhodného výběru 48 žáků bez specifi ckých obtíží a všech 8 žáků se specifickými obtížemi. V testu psaného projevu byl z hlediska pohlaví prokázán statisticky významný rozdíl ve výsledcích subtestu Počet slov, Počet vět, Počet souvětí, Kompozice textu, Obsah textu a v celkovém skóru. Dívky v těchto kategoriích skórovaly statisticky významně lépe než chlapci. Mezi skupinami rozdělenými z hlediska vzoru písma se statisticky významné rozdíly neprokázaly v žádném subtestu ani v celkovém skóru. Mezi skupinou žáků s SpO a skupinou žáků bez SpO se prokázaly statisticky významné rozdíly jen v subtestu Počet souvětí. V žádném jiném subtestu ani v celkovém skóru se mezi těmito skupinami rozdíly neprokázaly. Reliabilita testu je 0,752 (Cronbachovo alfa), byly prokázány korelační vztahy mezi vytvořenými hodnotícími kritérii, s výjimkou vztahů mezi Pravopisem a tvaroslovím, Obsahem textu a Parafrázemi vět. Dosažené výsledky budou využity pro konstrukci definitivního nástroje pro hodnocení psaného projevu.

  • Czech name

    Psaný projev žáků pátých ročníků

  • Czech description

    V předloženém příspěvku se zabýváme problematikou psaného projevu (&quot;written expression&quot;) u žáků pátých ročníků. Těžištěm sdělení je zprostředkování výsledků výzkumného projektu, v rámci něhož došlo k vytvoření diagnostické zkoušky, která byla zadávána žákům 5. ročníků ZŠ a která sledovala písemnou produkci dětí. Při její konstrukci jsme se inspirovali některými zahraničními nástroji a jedním nástrojem z České republiky, který je užíván u studentů vysokých škol (Cimlerová, et al., 2014). Naším dalším cílem bylo ověřit vypovídající hodnotu navrženého testu psaného projevu u žáků pátých ročníku a výkon žáků porovnat z hlediska pohlaví, užívaného vzoru písma (vázaný projev, Comenia Script) a přítomnosti specifických obtíží. Sběr dat probíhal skupinovou administrací. Výzkumné studie psaného projevu se zúčastnilo celkem šest základních škol. Získali jsme data celkem od 125 žáků pátých ročníků. Do vzorku, u kterého jsme provedli statistické vyhodnocení dat, jsme zařadili na základě náhodného výběru 48 žáků bez specifi ckých obtíží a všech 8 žáků se specifickými obtížemi. V testu psaného projevu byl z hlediska pohlaví prokázán statisticky významný rozdíl ve výsledcích subtestu Počet slov, Počet vět, Počet souvětí, Kompozice textu, Obsah textu a v celkovém skóru. Dívky v těchto kategoriích skórovaly statisticky významně lépe než chlapci. Mezi skupinami rozdělenými z hlediska vzoru písma se statisticky významné rozdíly neprokázaly v žádném subtestu ani v celkovém skóru. Mezi skupinou žáků s SpO a skupinou žáků bez SpO se prokázaly statisticky významné rozdíly jen v subtestu Počet souvětí. V žádném jiném subtestu ani v celkovém skóru se mezi těmito skupinami rozdíly neprokázaly. Reliabilita testu je 0,752 (Cronbachovo alfa), byly prokázány korelační vztahy mezi vytvořenými hodnotícími kritérii, s výjimkou vztahů mezi Pravopisem a tvaroslovím, Obsahem textu a Parafrázemi vět. Dosažené výsledky budou využity pro konstrukci definitivního nástroje pro hodnocení psaného projevu.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání

  • ISSN

    2533-7882

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    23

  • Pages from-to

    101-123

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database