Written Expression among Fifth Grade Pupils
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10385876" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10385876 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2018/11/05_Karasova-1.pdf" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2018/11/05_Karasova-1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Psaný projev žáků pátých ročníků
Original language description
V předloženém příspěvku se zabýváme problematikou psaného projevu ("written expression") u žáků pátých ročníků. Těžištěm sdělení je zprostředkování výsledků výzkumného projektu, v rámci něhož došlo k vytvoření diagnostické zkoušky, která byla zadávána žákům 5. ročníků ZŠ a která sledovala písemnou produkci dětí. Při její konstrukci jsme se inspirovali některými zahraničními nástroji a jedním nástrojem z České republiky, který je užíván u studentů vysokých škol (Cimlerová, et al., 2014). Naším dalším cílem bylo ověřit vypovídající hodnotu navrženého testu psaného projevu u žáků pátých ročníku a výkon žáků porovnat z hlediska pohlaví, užívaného vzoru písma (vázaný projev, Comenia Script) a přítomnosti specifických obtíží. Sběr dat probíhal skupinovou administrací. Výzkumné studie psaného projevu se zúčastnilo celkem šest základních škol. Získali jsme data celkem od 125 žáků pátých ročníků. Do vzorku, u kterého jsme provedli statistické vyhodnocení dat, jsme zařadili na základě náhodného výběru 48 žáků bez specifi ckých obtíží a všech 8 žáků se specifickými obtížemi. V testu psaného projevu byl z hlediska pohlaví prokázán statisticky významný rozdíl ve výsledcích subtestu Počet slov, Počet vět, Počet souvětí, Kompozice textu, Obsah textu a v celkovém skóru. Dívky v těchto kategoriích skórovaly statisticky významně lépe než chlapci. Mezi skupinami rozdělenými z hlediska vzoru písma se statisticky významné rozdíly neprokázaly v žádném subtestu ani v celkovém skóru. Mezi skupinou žáků s SpO a skupinou žáků bez SpO se prokázaly statisticky významné rozdíly jen v subtestu Počet souvětí. V žádném jiném subtestu ani v celkovém skóru se mezi těmito skupinami rozdíly neprokázaly. Reliabilita testu je 0,752 (Cronbachovo alfa), byly prokázány korelační vztahy mezi vytvořenými hodnotícími kritérii, s výjimkou vztahů mezi Pravopisem a tvaroslovím, Obsahem textu a Parafrázemi vět. Dosažené výsledky budou využity pro konstrukci definitivního nástroje pro hodnocení psaného projevu.
Czech name
Psaný projev žáků pátých ročníků
Czech description
V předloženém příspěvku se zabýváme problematikou psaného projevu ("written expression") u žáků pátých ročníků. Těžištěm sdělení je zprostředkování výsledků výzkumného projektu, v rámci něhož došlo k vytvoření diagnostické zkoušky, která byla zadávána žákům 5. ročníků ZŠ a která sledovala písemnou produkci dětí. Při její konstrukci jsme se inspirovali některými zahraničními nástroji a jedním nástrojem z České republiky, který je užíván u studentů vysokých škol (Cimlerová, et al., 2014). Naším dalším cílem bylo ověřit vypovídající hodnotu navrženého testu psaného projevu u žáků pátých ročníku a výkon žáků porovnat z hlediska pohlaví, užívaného vzoru písma (vázaný projev, Comenia Script) a přítomnosti specifických obtíží. Sběr dat probíhal skupinovou administrací. Výzkumné studie psaného projevu se zúčastnilo celkem šest základních škol. Získali jsme data celkem od 125 žáků pátých ročníků. Do vzorku, u kterého jsme provedli statistické vyhodnocení dat, jsme zařadili na základě náhodného výběru 48 žáků bez specifi ckých obtíží a všech 8 žáků se specifickými obtížemi. V testu psaného projevu byl z hlediska pohlaví prokázán statisticky významný rozdíl ve výsledcích subtestu Počet slov, Počet vět, Počet souvětí, Kompozice textu, Obsah textu a v celkovém skóru. Dívky v těchto kategoriích skórovaly statisticky významně lépe než chlapci. Mezi skupinami rozdělenými z hlediska vzoru písma se statisticky významné rozdíly neprokázaly v žádném subtestu ani v celkovém skóru. Mezi skupinou žáků s SpO a skupinou žáků bez SpO se prokázaly statisticky významné rozdíly jen v subtestu Počet souvětí. V žádném jiném subtestu ani v celkovém skóru se mezi těmito skupinami rozdíly neprokázaly. Reliabilita testu je 0,752 (Cronbachovo alfa), byly prokázány korelační vztahy mezi vytvořenými hodnotícími kritérii, s výjimkou vztahů mezi Pravopisem a tvaroslovím, Obsahem textu a Parafrázemi vět. Dosažené výsledky budou využity pro konstrukci definitivního nástroje pro hodnocení psaného projevu.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7882
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
23
Pages from-to
101-123
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—