All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The attitudes of elementary school teachers towards the concept of inclusive education

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10386692" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10386692 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Postoje pedagogů základních škol ke konceptu inkluzivního vzdělávání

  • Original language description

    Zavádění modelu inkluzivního vzdělávání je jedním ze stěžejních témat současného českého školství, v praxi ale prosazování systému společného vzdělávání žáků často naráží na rozdílné názory pedagogů. Popisovaná studie proto mapuje postoje k fenoménu inkluze mezi 174 pedagogickými pracovníky ze šesti základních škol středočeského regionu. Data zpracovaná ve výzkumu byla získána z textů vytvořených pedagogy v rámci workshopů zaměřených na problematiku inkluzivního vzdělávání. V celkovém hodnocení fenoménu inkluze mezi účastníky mírně převážily postoje negativní: ve sledovaném vzorku 100 pedagogů s inkluzivním vzdělávání nesouhlasilo, 66 účastníků se společným vzděláváním souhlasilo a zbývajících osm pedagogů se nepřihlásilo ani k souhlasu, ani k nesouhlasu. Jako pozitiva inkluzivního vzdělávání účastníci uváděli to, že se žáci speciálními vzdělávacími potřebami učí žít v běžném kolektivu a překonávat přirozené překážky, ale i to, že se ostatní žáci učí solidaritě, empatii a vzájemné spolupráci. Odpůrci inkluze naopak zdůrazňovali, že žákům se speciálními vzdělávacími potřebami by bylo lépe ve speciálním školství a že přítomnost těchto žáků vede ke zpomalení tempa vyučování a snížení standardu výuky. Dále také zmiňovali příliš velké nároky kladené na nedostatečně připravené učitele a celkovou nepřipravenost systému s akcentem na příliš vysoké počty žáků ve třídách. Výsledky šetření jasně ukazují na potřebu dalšího vzdělávání pedagogů ve prospěch jejich přijetí koncepce inkluzivní edukace.

  • Czech name

    Postoje pedagogů základních škol ke konceptu inkluzivního vzdělávání

  • Czech description

    Zavádění modelu inkluzivního vzdělávání je jedním ze stěžejních témat současného českého školství, v praxi ale prosazování systému společného vzdělávání žáků často naráží na rozdílné názory pedagogů. Popisovaná studie proto mapuje postoje k fenoménu inkluze mezi 174 pedagogickými pracovníky ze šesti základních škol středočeského regionu. Data zpracovaná ve výzkumu byla získána z textů vytvořených pedagogy v rámci workshopů zaměřených na problematiku inkluzivního vzdělávání. V celkovém hodnocení fenoménu inkluze mezi účastníky mírně převážily postoje negativní: ve sledovaném vzorku 100 pedagogů s inkluzivním vzdělávání nesouhlasilo, 66 účastníků se společným vzděláváním souhlasilo a zbývajících osm pedagogů se nepřihlásilo ani k souhlasu, ani k nesouhlasu. Jako pozitiva inkluzivního vzdělávání účastníci uváděli to, že se žáci speciálními vzdělávacími potřebami učí žít v běžném kolektivu a překonávat přirozené překážky, ale i to, že se ostatní žáci učí solidaritě, empatii a vzájemné spolupráci. Odpůrci inkluze naopak zdůrazňovali, že žákům se speciálními vzdělávacími potřebami by bylo lépe ve speciálním školství a že přítomnost těchto žáků vede ke zpomalení tempa vyučování a snížení standardu výuky. Dále také zmiňovali příliš velké nároky kladené na nedostatečně připravené učitele a celkovou nepřipravenost systému s akcentem na příliš vysoké počty žáků ve třídách. Výsledky šetření jasně ukazují na potřebu dalšího vzdělávání pedagogů ve prospěch jejich přijetí koncepce inkluzivní edukace.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    28

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    221-232

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database