The attitudes of elementary school teachers towards the concept of inclusive education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10386692" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10386692 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Postoje pedagogů základních škol ke konceptu inkluzivního vzdělávání
Original language description
Zavádění modelu inkluzivního vzdělávání je jedním ze stěžejních témat současného českého školství, v praxi ale prosazování systému společného vzdělávání žáků často naráží na rozdílné názory pedagogů. Popisovaná studie proto mapuje postoje k fenoménu inkluze mezi 174 pedagogickými pracovníky ze šesti základních škol středočeského regionu. Data zpracovaná ve výzkumu byla získána z textů vytvořených pedagogy v rámci workshopů zaměřených na problematiku inkluzivního vzdělávání. V celkovém hodnocení fenoménu inkluze mezi účastníky mírně převážily postoje negativní: ve sledovaném vzorku 100 pedagogů s inkluzivním vzdělávání nesouhlasilo, 66 účastníků se společným vzděláváním souhlasilo a zbývajících osm pedagogů se nepřihlásilo ani k souhlasu, ani k nesouhlasu. Jako pozitiva inkluzivního vzdělávání účastníci uváděli to, že se žáci speciálními vzdělávacími potřebami učí žít v běžném kolektivu a překonávat přirozené překážky, ale i to, že se ostatní žáci učí solidaritě, empatii a vzájemné spolupráci. Odpůrci inkluze naopak zdůrazňovali, že žákům se speciálními vzdělávacími potřebami by bylo lépe ve speciálním školství a že přítomnost těchto žáků vede ke zpomalení tempa vyučování a snížení standardu výuky. Dále také zmiňovali příliš velké nároky kladené na nedostatečně připravené učitele a celkovou nepřipravenost systému s akcentem na příliš vysoké počty žáků ve třídách. Výsledky šetření jasně ukazují na potřebu dalšího vzdělávání pedagogů ve prospěch jejich přijetí koncepce inkluzivní edukace.
Czech name
Postoje pedagogů základních škol ke konceptu inkluzivního vzdělávání
Czech description
Zavádění modelu inkluzivního vzdělávání je jedním ze stěžejních témat současného českého školství, v praxi ale prosazování systému společného vzdělávání žáků často naráží na rozdílné názory pedagogů. Popisovaná studie proto mapuje postoje k fenoménu inkluze mezi 174 pedagogickými pracovníky ze šesti základních škol středočeského regionu. Data zpracovaná ve výzkumu byla získána z textů vytvořených pedagogy v rámci workshopů zaměřených na problematiku inkluzivního vzdělávání. V celkovém hodnocení fenoménu inkluze mezi účastníky mírně převážily postoje negativní: ve sledovaném vzorku 100 pedagogů s inkluzivním vzdělávání nesouhlasilo, 66 účastníků se společným vzděláváním souhlasilo a zbývajících osm pedagogů se nepřihlásilo ani k souhlasu, ani k nesouhlasu. Jako pozitiva inkluzivního vzdělávání účastníci uváděli to, že se žáci speciálními vzdělávacími potřebami učí žít v běžném kolektivu a překonávat přirozené překážky, ale i to, že se ostatní žáci učí solidaritě, empatii a vzájemné spolupráci. Odpůrci inkluze naopak zdůrazňovali, že žákům se speciálními vzdělávacími potřebami by bylo lépe ve speciálním školství a že přítomnost těchto žáků vede ke zpomalení tempa vyučování a snížení standardu výuky. Dále také zmiňovali příliš velké nároky kladené na nedostatečně připravené učitele a celkovou nepřipravenost systému s akcentem na příliš vysoké počty žáků ve třídách. Výsledky šetření jasně ukazují na potřebu dalšího vzdělávání pedagogů ve prospěch jejich přijetí koncepce inkluzivní edukace.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Volume of the periodical
28
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
221-232
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—