Didactic Approaches to Science Education of Preschool Children and Primary Pupils
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10397110" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10397110 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků
Original language description
Druhé rozšířené vydání této monografie představuje teorii přírodovědného vzdělávání předškolních dětí a žáků prvního stupně. Tato teorie byla vytvořena za pomoci zakotvené teorie, tedy kvalitativní výzkumné metody (Strauss, Corbin, 1998). Teoretické zakotvení vychází z vybraných pedagogických a vývojových teorií, z teorií inteligence a environmentální výchovy, věnuje se také problematice verbální i neverbální komunikace o přírodě a vztahu dětí a žáků k přírodě. V práci jsou shrnuty původní výzkumy, které se zabývají vztahem dětí a žáků k přírodě (představy dětí o přírodě, strom, který mám rád, biofilie a biofobie, počet zážitků v přírodě), fenoménem odcizování dětí přírodě (syndrom padajících dětí, proměny dětí v posledních letech) a tím, zda jejich učitelky/učitelé reflektují vývojová specifika. Kvalitativní badatelský přístup je doplněn několika kvantitativními výzkumnými sondami. Autorka upozorňuje na existenci přírodovědného nadání a potřebu jeho včasné diagnostiky a rané podpory. Na základě teoretických i výzkumných poznatků byly vytyčeny cíle a didaktické zásady (principy) přírodovědného vzdělávání předškolních dětí a žáků prvního stupně závěr. Dále jsou stručně představeny didaktické prostředky, osvědčené i inovativní metody, vytyčeny didaktické přístupy přírodovědného vzdělávání transformované pro tuto věkovou skupinu.
Czech name
K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků
Czech description
Druhé rozšířené vydání této monografie představuje teorii přírodovědného vzdělávání předškolních dětí a žáků prvního stupně. Tato teorie byla vytvořena za pomoci zakotvené teorie, tedy kvalitativní výzkumné metody (Strauss, Corbin, 1998). Teoretické zakotvení vychází z vybraných pedagogických a vývojových teorií, z teorií inteligence a environmentální výchovy, věnuje se také problematice verbální i neverbální komunikace o přírodě a vztahu dětí a žáků k přírodě. V práci jsou shrnuty původní výzkumy, které se zabývají vztahem dětí a žáků k přírodě (představy dětí o přírodě, strom, který mám rád, biofilie a biofobie, počet zážitků v přírodě), fenoménem odcizování dětí přírodě (syndrom padajících dětí, proměny dětí v posledních letech) a tím, zda jejich učitelky/učitelé reflektují vývojová specifika. Kvalitativní badatelský přístup je doplněn několika kvantitativními výzkumnými sondami. Autorka upozorňuje na existenci přírodovědného nadání a potřebu jeho včasné diagnostiky a rané podpory. Na základě teoretických i výzkumných poznatků byly vytyčeny cíle a didaktické zásady (principy) přírodovědného vzdělávání předškolních dětí a žáků prvního stupně závěr. Dále jsou stručně představeny didaktické prostředky, osvědčené i inovativní metody, vytyčeny didaktické přístupy přírodovědného vzdělávání transformované pro tuto věkovou skupinu.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7603-051-0
Number of pages
260
Publisher name
Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—