School Leadership as a Teacher Satisfaction Factor
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10405705" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10405705 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=3_SWLT8__j" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=3_SWLT8__j</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vedení školy jako činitel spokojenosti učitelů
Original language description
Učitelství je povolání, které je velmi náročné z hlediska míry stresu. Ten s sebou přináší větší míru ohrožení pocity pracovní nespokojenosti. Článek se zaměřuje na to, jakým způsobem může být pracovní spokojenost vyučujících ovlivňována vedením školy. Prezentovány jsou výsledky ze série 12 případových studií základních škol, v rámci kterých proběhlo celkem 68 polostrukturovaných rozhovorů s vedením školy, s vybranými vyučujícími a se zástupci školních poradenských pracovišť. Pomocí tematické analýzy byly identifi kovány tři styly řízení školy - direktivní, demokratický a liberální. Každý ze zmíněných stylů má své výhody a svá rizika a v každém z nich se v různé míře realizují aspekty leadershipu. Výsledky ukazují, že vztah k pracovní spokojenosti je nepřímý a je zprostředkovaný především mírou bezpečí, kterou vedení školy svým vyučujícím dokáže zajistit. Téma bezpečí se na našich datech manifestovalo ve třech oblastech: (1) strukturovanost vedení; (2) schopnost vedení chránit učitele před ohrožením; a (3) péče o vztahy ve škole.
Czech name
Vedení školy jako činitel spokojenosti učitelů
Czech description
Učitelství je povolání, které je velmi náročné z hlediska míry stresu. Ten s sebou přináší větší míru ohrožení pocity pracovní nespokojenosti. Článek se zaměřuje na to, jakým způsobem může být pracovní spokojenost vyučujících ovlivňována vedením školy. Prezentovány jsou výsledky ze série 12 případových studií základních škol, v rámci kterých proběhlo celkem 68 polostrukturovaných rozhovorů s vedením školy, s vybranými vyučujícími a se zástupci školních poradenských pracovišť. Pomocí tematické analýzy byly identifi kovány tři styly řízení školy - direktivní, demokratický a liberální. Každý ze zmíněných stylů má své výhody a svá rizika a v každém z nich se v různé míře realizují aspekty leadershipu. Výsledky ukazují, že vztah k pracovní spokojenosti je nepřímý a je zprostředkovaný především mírou bezpečí, kterou vedení školy svým vyučujícím dokáže zajistit. Téma bezpečí se na našich datech manifestovalo ve třech oblastech: (1) strukturovanost vedení; (2) schopnost vedení chránit učitele před ohrožením; a (3) péče o vztahy ve škole.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA16-21302S" target="_blank" >GA16-21302S: Burnout syndrom of teachers - institutional, relational and intrapsychic factors</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Scientia et Societas
ISSN
1801-7118
e-ISSN
—
Volume of the periodical
15
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
20
Pages from-to
34-53
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—