All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Massification of tertiary education and the change in the position of graduates on the labor market in the Visegrad countries

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10408712" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10408712 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=vI9c2TqUMB" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=vI9c2TqUMB</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Masifikace terciárního vzdělávání a změna v postavení absolventů na trhu práce v zemích Visegrádské čtyřky

  • Original language description

    České republika, Slovenská republika, Polsko a Maďarsku jsou nejen země z dlouholetou společně provázanou historií, ale také země, kde došlo v posledních 30 letech k podobným dynamickým změnám ve vysokoškolském vzdělávání. Sektor terciárního vzdělávání v zemích Visegradské skupiny byl před rokem 1989 obecně exkluzivní a dominoval mu systém tradičních a technicky zaměřených vysokých škol. Přechod ke kapitalismu poskytl příležitost ke změně i v oblasti terciárního vzdělávání. I když se reformy neměly stejnou podobu a ani neprobíhaly ve stejný čas, můžeme v případě zemí Visegradské skupiny pozorovat podobnou dynamiku vývoje. Jednou takovou velmi důležitou změnou, byla výrazná expanze terciárního vzdělávání, jejíž rychlost v některých zemích zcela předčila to, co bylo možné v předešlých desetiletích pozorovat na západě. Studie mapuje masifikaci terciárního vzdělávání v zemích Visegrádské skupiny a ukazuje, jak se v kontextu tohoto vývoje změnila situace absolventů vysokých škol na trhu práce. Používá tři ukazatele měření - míru nezaměstnanosti, vertikální a horizontální nesoulad mezi absolvovaným vzděláním a vykonávanou prací. Ve všech ukazatelích je to Polsko a Slovensko, které ve srovnání dopadá znatelně hůře. V Polsku se zdá být příčina poměrně evidentní v přemrštěné masifikaci vysokého školství a nedostatečné diferenciaci, kdy stále velká většina vysokoškoláků absolvuje magisterské studijní programy. Obtížněji vysvětlitelná je neutěšená situace absolventů vysokých škol na Slovensku, kde k tak masivnímu růstu nedošlo. Naopak v České republice a v Maďarsku se zdá proběhla transformace terciárního vzdělávání s mnohem mírnějšími negativními důsledky.

  • Czech name

    Masifikace terciárního vzdělávání a změna v postavení absolventů na trhu práce v zemích Visegrádské čtyřky

  • Czech description

    České republika, Slovenská republika, Polsko a Maďarsku jsou nejen země z dlouholetou společně provázanou historií, ale také země, kde došlo v posledních 30 letech k podobným dynamickým změnám ve vysokoškolském vzdělávání. Sektor terciárního vzdělávání v zemích Visegradské skupiny byl před rokem 1989 obecně exkluzivní a dominoval mu systém tradičních a technicky zaměřených vysokých škol. Přechod ke kapitalismu poskytl příležitost ke změně i v oblasti terciárního vzdělávání. I když se reformy neměly stejnou podobu a ani neprobíhaly ve stejný čas, můžeme v případě zemí Visegradské skupiny pozorovat podobnou dynamiku vývoje. Jednou takovou velmi důležitou změnou, byla výrazná expanze terciárního vzdělávání, jejíž rychlost v některých zemích zcela předčila to, co bylo možné v předešlých desetiletích pozorovat na západě. Studie mapuje masifikaci terciárního vzdělávání v zemích Visegrádské skupiny a ukazuje, jak se v kontextu tohoto vývoje změnila situace absolventů vysokých škol na trhu práce. Používá tři ukazatele měření - míru nezaměstnanosti, vertikální a horizontální nesoulad mezi absolvovaným vzděláním a vykonávanou prací. Ve všech ukazatelích je to Polsko a Slovensko, které ve srovnání dopadá znatelně hůře. V Polsku se zdá být příčina poměrně evidentní v přemrštěné masifikaci vysokého školství a nedostatečné diferenciaci, kdy stále velká většina vysokoškoláků absolvuje magisterské studijní programy. Obtížněji vysvětlitelná je neutěšená situace absolventů vysokých škol na Slovensku, kde k tak masivnímu růstu nedošlo. Naopak v České republice a v Maďarsku se zdá proběhla transformace terciárního vzdělávání s mnohem mírnějšími negativními důsledky.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Aula

  • ISSN

    1210-6658

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    XXVI

  • Issue of the periodical within the volume

    1 – 2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    16

  • Pages from-to

    1-16

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database