Portfolio as a tool for reflecting art lessons
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10412872" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10412872 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=S0w49V1OBT" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=S0w49V1OBT</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Portfolio jako nástroj reflexe ve výtvarné výchově
Original language description
Studie představuje rozvíjenou metodiku digitálního profesního portfolia jako nástroj pedagogického plánování a reflexe ve výuce výtvarné výchovy v primární škole. Ukazuje některé z možností, které portfolio nabízí v oblasti reflexe a hodnocení ve výtvarné výchově s ohledem na rozvoj vizuální gramotnosti žáků. Problematiku reflektivního portfolia teoreticky ukotvuje. Analyzuje rozsáhlý didaktický soubor více než 140 zaznamenaných lekcí výtvarné výchovy, který autorka vede od roku 2016. Jedná se o metodologickou studii. V pedagogice je portfolio obecně nástrojem, využívaným pro svůj potenciál mapovat učení žáků. Metakognitivní přístup k učení využívá souborů prací k rozvoji porozumění žáků vlastnímu myšlení a jeho procesům. V uměleckém provozu je autorské portfolio obvyklé. Je intertextuální. Kombinuje obraz a text. Ve školní výtvarné výchově není tato metoda k reflexi a hodnocení příliš využívaná. Shromažďování, výběr a řazení materiálů do souborů k dalšímu použití jsou reflektivními činnostmi. Učitel v portfoliu dokumentuje v několika vrstvách: přípravy na výuku, uměleckého kontextu, souborů žákovských artefaktů, což mu umožní komplexní zpětnou vazbu i v delším časovém horizontu. Reflektuje v rovině subjektivní i intersubjektivní.
Czech name
Portfolio jako nástroj reflexe ve výtvarné výchově
Czech description
Studie představuje rozvíjenou metodiku digitálního profesního portfolia jako nástroj pedagogického plánování a reflexe ve výuce výtvarné výchovy v primární škole. Ukazuje některé z možností, které portfolio nabízí v oblasti reflexe a hodnocení ve výtvarné výchově s ohledem na rozvoj vizuální gramotnosti žáků. Problematiku reflektivního portfolia teoreticky ukotvuje. Analyzuje rozsáhlý didaktický soubor více než 140 zaznamenaných lekcí výtvarné výchovy, který autorka vede od roku 2016. Jedná se o metodologickou studii. V pedagogice je portfolio obecně nástrojem, využívaným pro svůj potenciál mapovat učení žáků. Metakognitivní přístup k učení využívá souborů prací k rozvoji porozumění žáků vlastnímu myšlení a jeho procesům. V uměleckém provozu je autorské portfolio obvyklé. Je intertextuální. Kombinuje obraz a text. Ve školní výtvarné výchově není tato metoda k reflexi a hodnocení příliš využívaná. Shromažďování, výběr a řazení materiálů do souborů k dalšímu použití jsou reflektivními činnostmi. Učitel v portfoliu dokumentuje v několika vrstvách: přípravy na výuku, uměleckého kontextu, souborů žákovských artefaktů, což mu umožní komplexní zpětnou vazbu i v delším časovém horizontu. Reflektuje v rovině subjektivní i intersubjektivní.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Výtvarná výchova
ISSN
1210-3691
e-ISSN
—
Volume of the periodical
60
Issue of the periodical within the volume
3-4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
16
Pages from-to
22-37
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—