Possibilities of using statistical methods of a research tool for testing pupils knowledge of arthropods within an ecological and systematic approach at selected schools in the Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10430268" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10430268 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Rw6g2_6E4f" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Rw6g2_6E4f</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Možnosti využití statistických metod výzkumného nástroje pro testování znalostí žáků o členovcích v rámci ekologického a systematického přístupu na vybraných školách v České republice
Original language description
Příspěvek prezentuje využití statistických metod a jejich vhodnou aplikovatelnost při vyhodnocování znalostí žáků 6., 7. a 8. ročníků se zohledněním rozdílného přístupu k výuce přírodopisu. Jsou zde popsány použité statistické metody, a to analýza rozptylu neboli Anova, krabicové grafy a doplňkové tabulky s číselnými údaji. Prepilotně získaná data byla vyhodnocena statistickým programem Statistica 12. Prepilotní sběr dat byl proveden na třech základních školách a jednom nižším gymnáziu na začátku školního roku (2019/2020), celkem na 342 respondentech v rámci Prahy a Středočeského kraje. Cílem příspěvku je zjistit, jak se liší úroveň všeobecných znalostí o členovcích dle systematického a ekologického přístupu u žáků 6., 7. a 8. tříd ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda - přírodopis/biologie na druhém stupni základních škol a na nižším gymnáziu v České republice. Výsledky pilotního měření ukázaly, že žáci učeni dle ekologického přístupu dosahovali z prepilotního testování vyššího bodového skóre než žáci učeni dle systematického přístupu. V rámci jednotlivých ročníků vyplynulo, že autorský výzkumný nástroj byl obtížnější pro žáky v rámci systematického přístupu než pro žáky v rámci ekologického přístupu.
Czech name
Možnosti využití statistických metod výzkumného nástroje pro testování znalostí žáků o členovcích v rámci ekologického a systematického přístupu na vybraných školách v České republice
Czech description
Příspěvek prezentuje využití statistických metod a jejich vhodnou aplikovatelnost při vyhodnocování znalostí žáků 6., 7. a 8. ročníků se zohledněním rozdílného přístupu k výuce přírodopisu. Jsou zde popsány použité statistické metody, a to analýza rozptylu neboli Anova, krabicové grafy a doplňkové tabulky s číselnými údaji. Prepilotně získaná data byla vyhodnocena statistickým programem Statistica 12. Prepilotní sběr dat byl proveden na třech základních školách a jednom nižším gymnáziu na začátku školního roku (2019/2020), celkem na 342 respondentech v rámci Prahy a Středočeského kraje. Cílem příspěvku je zjistit, jak se liší úroveň všeobecných znalostí o členovcích dle systematického a ekologického přístupu u žáků 6., 7. a 8. tříd ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda - přírodopis/biologie na druhém stupni základních škol a na nižším gymnáziu v České republice. Výsledky pilotního měření ukázaly, že žáci učeni dle ekologického přístupu dosahovali z prepilotního testování vyššího bodového skóre než žáci učeni dle systematického přístupu. V rámci jednotlivých ročníků vyplynulo, že autorský výzkumný nástroj byl obtížnější pro žáky v rámci systematického přístupu než pro žáky v rámci ekologického přístupu.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae, Universitas Catholica Ružomberok
ISSN
1336-2232
e-ISSN
—
Volume of the periodical
20
Issue of the periodical within the volume
5
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
12
Pages from-to
296-307
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—