Path-finding of a beginning teacher in inclusive education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10445854" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10445854 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nSrYwh3ZyE" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nSrYwh3ZyE</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Hledání cest začínajícího učitele v inkluzivním vzdělávání
Original language description
Příspěvek představuje proces a výsledky akčního výzkumu začínajícího učitele v praxi společného vzdělávání. Autorka příspěvku se ve svém profesním životě, coby výzkumník a začínající učitel v jedné roli, zabývala problematikou společného vzdělávání. Právě společné vzdělávání zcela změnilo pohled na výuku a autorka si je toho faktu vědoma. Začala si klást otázky ohledně využití výukových metod, organizačních forem výuky a prostředků a jejich využití ve společném vzdělávání. Cílem akčního výzkumu bylo najít vhodné výukové metody, organizační formy výuky a prostředky, které příznivě využívají žákův potenciál a reagují na jeho individuální potřeby v souladu s filosofií společného vzdělávání. Dále se příspěvek zamýšlí nad tím, zda žáky zvolené metody, formy a prostředky dokáží motivovat k převzetí zodpovědnosti za své učení. Do akčního výzkumu byla plně zapojena třída autorky, která netvořila jen hlavní aktéry, ale i spolurealizátory celého výzkumu. Právě tito žáci dostali možnost rozhodovat, vyjádřit své názory a dávat celému výzkumu směr. Akční výzkum byl realizován podle modelu Kemmise a McTaggarta skládající se z cyklicky se opakujících fází akce, vyhodnocení a reflexe (2014). U jednotlivých fází byla dále využita metoda přímého pozorování a polostrukturovaného rozhovoru v ohniskové skupině. Výsledky ukazují, jak je pro žáky ve společném vzdělávání důležitá možnost volby, diferenciace úkolů a participace na tvorbě vyučovacích hodin. Kemmis, S. & McTaggart, R. (2014). The Action Reasearch Planner: Doing Critical Participatory Action Research. Springer.
Czech name
Hledání cest začínajícího učitele v inkluzivním vzdělávání
Czech description
Příspěvek představuje proces a výsledky akčního výzkumu začínajícího učitele v praxi společného vzdělávání. Autorka příspěvku se ve svém profesním životě, coby výzkumník a začínající učitel v jedné roli, zabývala problematikou společného vzdělávání. Právě společné vzdělávání zcela změnilo pohled na výuku a autorka si je toho faktu vědoma. Začala si klást otázky ohledně využití výukových metod, organizačních forem výuky a prostředků a jejich využití ve společném vzdělávání. Cílem akčního výzkumu bylo najít vhodné výukové metody, organizační formy výuky a prostředky, které příznivě využívají žákův potenciál a reagují na jeho individuální potřeby v souladu s filosofií společného vzdělávání. Dále se příspěvek zamýšlí nad tím, zda žáky zvolené metody, formy a prostředky dokáží motivovat k převzetí zodpovědnosti za své učení. Do akčního výzkumu byla plně zapojena třída autorky, která netvořila jen hlavní aktéry, ale i spolurealizátory celého výzkumu. Právě tito žáci dostali možnost rozhodovat, vyjádřit své názory a dávat celému výzkumu směr. Akční výzkum byl realizován podle modelu Kemmise a McTaggarta skládající se z cyklicky se opakujících fází akce, vyhodnocení a reflexe (2014). U jednotlivých fází byla dále využita metoda přímého pozorování a polostrukturovaného rozhovoru v ohniskové skupině. Výsledky ukazují, jak je pro žáky ve společném vzdělávání důležitá možnost volby, diferenciace úkolů a participace na tvorbě vyučovacích hodin. Kemmis, S. & McTaggart, R. (2014). The Action Reasearch Planner: Doing Critical Participatory Action Research. Springer.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Magister: reflexe primárního a preprimáního vzdělávání ve výzkumu
ISSN
1805-7152
e-ISSN
2571-1342
Volume of the periodical
8
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
20
Pages from-to
65-84
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—