The Development of Reading Competencies of Secondary School Pupils
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10449520" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10449520 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=1_0xJGEik0" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=1_0xJGEik0</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vývoj čtenářských dovedností žáků v druhé polovině základního vzdělávání
Original language description
Cílem našeho příspěvku je představit změny čtenářských dovedností stejné kohorty žáků, kteří byli poprvé testováni v roce 2012 a podruhé v roce 2016 (6. ročník ZŠ a příslušné ročníky víceletých gymnázií, 9. ročník ZŠ a příslušné ročníky víceletých gymnázií), a přiblížit jejich výsledky ve čtenářských dovednostech u různých typů textů, typů úloh a čtenářských dovedností. Vycházíme z dat empirického výzkumu realizovaného v projektu GA ČR Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: Longitudinální studie (CloSE). Do výzkumu v letech 2012 i 2016 bylo zapojeno v každém sledovaném šetření cca 6000 žáků českých škol. Výsledky testů čtenářských dovedností poukazují na problémy žáků při interpretaci uměleckého metaforického a polemického textu, zde se také projevují velké rozdíly mezi žáky základních škol a víceletých gymnázií. Žáci se mezi 6. a 9. ročníkem nejvíce zlepšili ve čtenářské dovednosti zpracovávat informace a zhodnocovat text.
Czech name
Vývoj čtenářských dovedností žáků v druhé polovině základního vzdělávání
Czech description
Cílem našeho příspěvku je představit změny čtenářských dovedností stejné kohorty žáků, kteří byli poprvé testováni v roce 2012 a podruhé v roce 2016 (6. ročník ZŠ a příslušné ročníky víceletých gymnázií, 9. ročník ZŠ a příslušné ročníky víceletých gymnázií), a přiblížit jejich výsledky ve čtenářských dovednostech u různých typů textů, typů úloh a čtenářských dovedností. Vycházíme z dat empirického výzkumu realizovaného v projektu GA ČR Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: Longitudinální studie (CloSE). Do výzkumu v letech 2012 i 2016 bylo zapojeno v každém sledovaném šetření cca 6000 žáků českých škol. Výsledky testů čtenářských dovedností poukazují na problémy žáků při interpretaci uměleckého metaforického a polemického textu, zde se také projevují velké rozdíly mezi žáky základních škol a víceletých gymnázií. Žáci se mezi 6. a 9. ročníkem nejvíce zlepšili ve čtenářské dovednosti zpracovávat informace a zhodnocovat text.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
2571-0400
Volume of the periodical
14
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
23
Pages from-to
69-91
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—