Initial teaching of reading and writing during the covid-19 pandemic from the perspective of pupils' mothers
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10449640" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10449640 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=snCs_xDFrU" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=snCs_xDFrU</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/epd.2022.020" target="_blank" >10.5507/epd.2022.020</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Počáteční výuka čtení a psaní během pandemie covid-19 z pohledu matek žáků
Original language description
Výzkumné šetření se věnuje průběhu distanční výuky čtení a psaní v prvních ročnících základních škol v době uzavření škol v České republice ve školním roce 2020/2021 z pohledu matek žáků. Cílem šetření bylo popsat zkušenosti a názory matek vztahující se k výuce počátečního čtení a psaní. V rámci šetření byly vedeny rozhovory s matkami šesti žáků prvních ročníků základních škol. Výsledky ukázaly, že distanční vzdělávání neovlivnilo kvalitu osvojování techniky čtení a psaní, pouze ji zpomalilo. Došlo však k poklesu zájmu žáků o čtení a k narušení jejich vztahu ke vzdělávání. Pro matky bylo obtížné motivovat děti k učení, pomáhat jim v případě potíží s technikou čtení a psaní a hodnotit jejich výsledky učení. Distanční vzdělávání naopak umožnilo individualizaci s ohledem na potřeby dětí a prohloubilo spolupráci školy a rodiny. Kladlo zvýšené nároky zejména na matky, které se musely intenzivně zapojit do vyučovacího procesu. V závěru příspěvek přináší obecná doporučení využitelná pro distanční i prezenční výuku čtení a psaní.
Czech name
Počáteční výuka čtení a psaní během pandemie covid-19 z pohledu matek žáků
Czech description
Výzkumné šetření se věnuje průběhu distanční výuky čtení a psaní v prvních ročnících základních škol v době uzavření škol v České republice ve školním roce 2020/2021 z pohledu matek žáků. Cílem šetření bylo popsat zkušenosti a názory matek vztahující se k výuce počátečního čtení a psaní. V rámci šetření byly vedeny rozhovory s matkami šesti žáků prvních ročníků základních škol. Výsledky ukázaly, že distanční vzdělávání neovlivnilo kvalitu osvojování techniky čtení a psaní, pouze ji zpomalilo. Došlo však k poklesu zájmu žáků o čtení a k narušení jejich vztahu ke vzdělávání. Pro matky bylo obtížné motivovat děti k učení, pomáhat jim v případě potíží s technikou čtení a psaní a hodnotit jejich výsledky učení. Distanční vzdělávání naopak umožnilo individualizaci s ohledem na potřeby dětí a prohloubilo spolupráci školy a rodiny. Kladlo zvýšené nároky zejména na matky, které se musely intenzivně zapojit do vyučovacího procesu. V závěru příspěvek přináší obecná doporučení využitelná pro distanční i prezenční výuku čtení a psaní.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
e-Pedagogium [on-line]
ISSN
1213-7499
e-ISSN
1213-7499
Volume of the periodical
22
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
39-52
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—