Talented students in Art Education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10455573" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10455573 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Zwr7SGrdkg" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Zwr7SGrdkg</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Talentovaní žáci ve výtvarné výchově
Original language description
Příspěvek se zabývá problematikou nadání v kontextu školní výtvarnévýchovy. Otevírá téma, které nebylo v České republice doposud systematickyzpracováno. Vychází z empirické studie vzniklé v rámci diplomovépráce. Autorka se v ní tázala výtvarných pedagogů, jak rozpoznávajía charakterizují talentované žáky a jak s nimi ve výtvarné výchově pracují.Dále se ptala, jaké výtvarné aktivity považují za vhodné pro jejich rozvoj.Studenti byli dotazováni na totéž a také na svůj vztah k předmětu výtvarnávýchova. Výzkumná data byla interpretována v kontextu relevantníchkurikulárních dokumentů, jejichž stručný přehled text též přináší.Výsledky ukazují, že oslovení učitelé výtvarné výchovy označují jakotalentované žáky s rozvinutou kreativitou, bohatou fantazií, nacházejícíoriginální způsoby řešení, kteří ovládají výtvarné techniky a projevujízvýšený zájem o výtvarnou činnost. Učitelé i studenti se v charakteristicevýtvarného talentu shodují. Za talent rozvíjející jsou považovány otevřenétransformativní aktivity s dostatečným prostorem pro osobitou výpověďa kreativitu. Příspěvek představuje ukázku tvůrčí aktivity včetně vizuálníchrealizací. Na základě provedené analýzy formuluje doporučení provzdělávání talentovaných žáků ve výtvarné výchově.
Czech name
Talentovaní žáci ve výtvarné výchově
Czech description
Příspěvek se zabývá problematikou nadání v kontextu školní výtvarnévýchovy. Otevírá téma, které nebylo v České republice doposud systematickyzpracováno. Vychází z empirické studie vzniklé v rámci diplomovépráce. Autorka se v ní tázala výtvarných pedagogů, jak rozpoznávajía charakterizují talentované žáky a jak s nimi ve výtvarné výchově pracují.Dále se ptala, jaké výtvarné aktivity považují za vhodné pro jejich rozvoj.Studenti byli dotazováni na totéž a také na svůj vztah k předmětu výtvarnávýchova. Výzkumná data byla interpretována v kontextu relevantníchkurikulárních dokumentů, jejichž stručný přehled text též přináší.Výsledky ukazují, že oslovení učitelé výtvarné výchovy označují jakotalentované žáky s rozvinutou kreativitou, bohatou fantazií, nacházejícíoriginální způsoby řešení, kteří ovládají výtvarné techniky a projevujízvýšený zájem o výtvarnou činnost. Učitelé i studenti se v charakteristicevýtvarného talentu shodují. Za talent rozvíjející jsou považovány otevřenétransformativní aktivity s dostatečným prostorem pro osobitou výpověďa kreativitu. Příspěvek představuje ukázku tvůrčí aktivity včetně vizuálníchrealizací. Na základě provedené analýzy formuluje doporučení provzdělávání talentovaných žáků ve výtvarné výchově.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Výtvarná výchova
ISSN
1210-3691
e-ISSN
—
Volume of the periodical
62
Issue of the periodical within the volume
1-2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
6-19
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—