The climate of the teaching staff in Arab schools in Israel
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10457154" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10457154 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=oTyx5C5R-U" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=oTyx5C5R-U</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/epd.2022.018" target="_blank" >10.5507/epd.2022.018</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Klima učitelských sborů v arabských školách v Izraeli
Original language description
Cílem metodologické studie je popsat vlastnosti dotazníku organizačního klimatu škol (OCDQ-RS; Hoy, Tarter & Kottkamp, 1991) na populaci arabských škol v Izraeli. Tento dotazník je v hojné míře používán i v České republice (Urbánek a kol. 2020). Ačkoliv se často pracuje jen s prostým překladem položek dotazníku do jiných národních jazyků, je otázkou, do jaké míry jím měřené faktory klimatu učitelského sboru jsou interkulturně přenositelné. Data pro analýzy byla shromážděna od 820 učitelů z 30 náhodně stratifikovaně vybraných arabských škol v Izraeli v období duben 2019 až březen2021. Na datech byla spočítána položková analýza a byl navržen vlastní index klimatu učitelského sboru. Indexy podpora vedení, angažovanost učitelů a přátelské vztahy ve sboru mají srovnatelné vnitřní konsistence a korelační vztahy podobně jako v USA a v ČR. Index frustrace učitelů postrádá přijatelnou vnitřní konsistenci a index direktivity vykazuje odlišné korelační vztahy s ostatními indexy v porovnání s USA i ČR. Arabští učitelé v Izraeli vnímají direktivní přístup ředitele pozitivně a podpůrně, tedy posilující dobré klima v učitelském sboru.
Czech name
Klima učitelských sborů v arabských školách v Izraeli
Czech description
Cílem metodologické studie je popsat vlastnosti dotazníku organizačního klimatu škol (OCDQ-RS; Hoy, Tarter & Kottkamp, 1991) na populaci arabských škol v Izraeli. Tento dotazník je v hojné míře používán i v České republice (Urbánek a kol. 2020). Ačkoliv se často pracuje jen s prostým překladem položek dotazníku do jiných národních jazyků, je otázkou, do jaké míry jím měřené faktory klimatu učitelského sboru jsou interkulturně přenositelné. Data pro analýzy byla shromážděna od 820 učitelů z 30 náhodně stratifikovaně vybraných arabských škol v Izraeli v období duben 2019 až březen2021. Na datech byla spočítána položková analýza a byl navržen vlastní index klimatu učitelského sboru. Indexy podpora vedení, angažovanost učitelů a přátelské vztahy ve sboru mají srovnatelné vnitřní konsistence a korelační vztahy podobně jako v USA a v ČR. Index frustrace učitelů postrádá přijatelnou vnitřní konsistenci a index direktivity vykazuje odlišné korelační vztahy s ostatními indexy v porovnání s USA i ČR. Arabští učitelé v Izraeli vnímají direktivní přístup ředitele pozitivně a podpůrně, tedy posilující dobré klima v učitelském sboru.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
e-Pedagogium
ISSN
1213-7758
e-ISSN
1213-7499
Volume of the periodical
22
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
20
Pages from-to
7-26
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—