Subjective Theories about Teaching Grammar based on Research at Czech upper elementary school
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10465132" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10465132 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=eR5IcBWJK6" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=eR5IcBWJK6</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Subjektivní teorie mluvnice u učitelů českého jazyka na druhém stupni
Original language description
Moderní oborová didaktika mateřského jazyka postuluje, že základním cílem výuky mateřského jazyka cíl komunikační a že výuka mluvnice má v rozvoji komunikačních dovedností podpůrnou funkci. Jak ovšem ukazují sondy do procesů výuky, v pedagogické praxi přetrvávají do značné míry gramaticko-normativní a formálně-kognitivní přístupy k jazykovému učivu a výuka mluvnice je chápána jako cíl sám o sobě. Existují různé příčiny této skutečnosti, ale zejména z mezinárodních výzkumů lze usoudit, že velký vliv mají tzv. subjektivní teorie učitelů.Naším cílem bylo prozkoumat tento fenomén na druhém stupni české základní školy. V našem článku představíme výsledky výzkumu zaměřeného na pojetí komunikačně-funkčního přístupu a pozici mluvnice v jazykovém vzdělávání u učitelů českého jazyka na druhém stupni ZŠ.
Czech name
Subjektivní teorie mluvnice u učitelů českého jazyka na druhém stupni
Czech description
Moderní oborová didaktika mateřského jazyka postuluje, že základním cílem výuky mateřského jazyka cíl komunikační a že výuka mluvnice má v rozvoji komunikačních dovedností podpůrnou funkci. Jak ovšem ukazují sondy do procesů výuky, v pedagogické praxi přetrvávají do značné míry gramaticko-normativní a formálně-kognitivní přístupy k jazykovému učivu a výuka mluvnice je chápána jako cíl sám o sobě. Existují různé příčiny této skutečnosti, ale zejména z mezinárodních výzkumů lze usoudit, že velký vliv mají tzv. subjektivní teorie učitelů.Naším cílem bylo prozkoumat tento fenomén na druhém stupni české základní školy. V našem článku představíme výsledky výzkumu zaměřeného na pojetí komunikačně-funkčního přístupu a pozici mluvnice v jazykovém vzdělávání u učitelů českého jazyka na druhém stupni ZŠ.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Český jazyk a literatura
ISSN
0009-0786
e-ISSN
—
Volume of the periodical
73
Issue of the periodical within the volume
5
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
6
Pages from-to
215-220
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—