Professional teacher training as a pathway to the child : a comparative study of initial education programmes for pre-school pedagogues in German-speaking countries
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10486299" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10486299 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/9788024658827" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.14712/9788024658827</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/9788024658827" target="_blank" >10.14712/9788024658827</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Profesní příprava pedagoga jako cesta k dítěti : komparativní studie vzdělávacích programů pro předškolní pedagogy v německy mluvících zemích
Original language description
Monografie představuje vývoj institucionální předškolní výchovy a profesní přípravy pedagogů v předškolním vzdělávání v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Podrobně komparuje pojetí vysokoškolské přípravy pedagogů v předškolním vzdělávání v německy mluvících zemích. Zvláštní pozornost věnuje bakalářským programům pedagogiky dětství (věk 0-10 let) v Německu a elementární pedagogiky (věk 0-6 let) v Rakousku, které v posledních dvaceti letech reprezentují nové programy odborné přípravy předškolních pedagogů v obou zemích. Monografie přináší výsledky výzkumu, který je zcela originální v kontextu české srovnávací pedagogiky. Charakterizuje současné trendy v německy mluvících zemích, které odrážejí vývoj profesní přípravy v Evropě - snahu o profesionalizaci a zvýšení podílu akademicky kvalifikovaného personálu v praxi. Představuje rozmanité formální charakteristiky programů (modularizace, interdisciplinární pojetí) a přístupy k pojetí profilů jejich absolventů (kompetenční orientace, pedagog jako reflektivní praktik, vědecký habitus absolventa). Hlouběji se zabývá tematickým zaměřením a ukazuje na odlišnosti v pojetí oborově-didaktických komponent ve studijních obsazích. Studijní programy v německy mluvících zemích se mohou stát inspirací pro další inovace profesní přípravy učitelůmateřských škol v České republice. Ukazují možnosti vývoje kvalifikačního studia, které klade důraz na rozvoj komunikačních kompetencí dětí, vícejazyčnosti a inkluze, na pedagogickou diagnostiku, partnerství s rodinou, management nebo práci v multiprofesním pedagogickém týmu v předškolním vzdělávání.
Czech name
Profesní příprava pedagoga jako cesta k dítěti : komparativní studie vzdělávacích programů pro předškolní pedagogy v německy mluvících zemích
Czech description
Monografie představuje vývoj institucionální předškolní výchovy a profesní přípravy pedagogů v předškolním vzdělávání v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Podrobně komparuje pojetí vysokoškolské přípravy pedagogů v předškolním vzdělávání v německy mluvících zemích. Zvláštní pozornost věnuje bakalářským programům pedagogiky dětství (věk 0-10 let) v Německu a elementární pedagogiky (věk 0-6 let) v Rakousku, které v posledních dvaceti letech reprezentují nové programy odborné přípravy předškolních pedagogů v obou zemích. Monografie přináší výsledky výzkumu, který je zcela originální v kontextu české srovnávací pedagogiky. Charakterizuje současné trendy v německy mluvících zemích, které odrážejí vývoj profesní přípravy v Evropě - snahu o profesionalizaci a zvýšení podílu akademicky kvalifikovaného personálu v praxi. Představuje rozmanité formální charakteristiky programů (modularizace, interdisciplinární pojetí) a přístupy k pojetí profilů jejich absolventů (kompetenční orientace, pedagog jako reflektivní praktik, vědecký habitus absolventa). Hlouběji se zabývá tematickým zaměřením a ukazuje na odlišnosti v pojetí oborově-didaktických komponent ve studijních obsazích. Studijní programy v německy mluvících zemích se mohou stát inspirací pro další inovace profesní přípravy učitelůmateřských škol v České republice. Ukazují možnosti vývoje kvalifikačního studia, které klade důraz na rozvoj komunikačních kompetencí dětí, vícejazyčnosti a inkluze, na pedagogickou diagnostiku, partnerství s rodinou, management nebo práci v multiprofesním pedagogickém týmu v předškolním vzdělávání.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-246-5879-7
Number of pages
304
Publisher name
Karolinum
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—