Scientific Text or Internet Comments and Their Influence on Pupils´ Expressions
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10487046" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10487046 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=VjV5P_CzjM" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=VjV5P_CzjM</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Přírodovědný text aneb internetové diskuzní komentáře a jejich vliv na vyjádření názorů žáků
Original language description
Tématem realizovaného výzkumu je vliv diskuzních komentářů na vyjádření názorů čtenářů, respektive žáků a na charakter jejich následných reakcí v diskuzi při čtení předloženého přírodovědného textu. Použitým nástrojem realizovaného výzkumu je formulář s výchozím textem mediálního sdělení a několika následnými diskuzními příspěvky. Výchozí text se zabývá ekologickým procesem, tzv. trofickou kaskádou, která je objasněna na příkladu návratu vlků do Yellowstonského národního parku a jejich dopadu na celý ekosystém. V rámci diskuzních komentářů k danému textu se však objevují čtyři rozdílné verze formulářů lišící se pouze v reakcích diskuzních komentářů. Smyslem těchto odlišností je zjistit, zda samotné komentáře k mediálnímu přírodovědnému sdělení mají vliv na utváření názoru diskutujících a jakým způsobem se v diskuzi projevují. Výzkumu se účastnilo 309 žáků nižšího i vyššího sekundárního stupně vzdělávání. Výsledky naznačují, že v důsledku výskytu určitých typů komentářů žáci reagují v diskuzi rozdílným způsobem. Například se ukázalo, že u komentářů apelujících na strach z vlků vyjadřovali i žáci výrazně častěji určité obavy z vlků, ale na druhou stranu se zde nejvíce objevovaly i názory, jež vyjadřovaly nesouhlas s komentáři. Odhalení určitých vlivů diskuzních komentářů umožňuje vhodně reagovat a výrazně přispět k rozvoji mediální gramotnosti, potažmo i gramotnosti přírodovědné.
Czech name
Přírodovědný text aneb internetové diskuzní komentáře a jejich vliv na vyjádření názorů žáků
Czech description
Tématem realizovaného výzkumu je vliv diskuzních komentářů na vyjádření názorů čtenářů, respektive žáků a na charakter jejich následných reakcí v diskuzi při čtení předloženého přírodovědného textu. Použitým nástrojem realizovaného výzkumu je formulář s výchozím textem mediálního sdělení a několika následnými diskuzními příspěvky. Výchozí text se zabývá ekologickým procesem, tzv. trofickou kaskádou, která je objasněna na příkladu návratu vlků do Yellowstonského národního parku a jejich dopadu na celý ekosystém. V rámci diskuzních komentářů k danému textu se však objevují čtyři rozdílné verze formulářů lišící se pouze v reakcích diskuzních komentářů. Smyslem těchto odlišností je zjistit, zda samotné komentáře k mediálnímu přírodovědnému sdělení mají vliv na utváření názoru diskutujících a jakým způsobem se v diskuzi projevují. Výzkumu se účastnilo 309 žáků nižšího i vyššího sekundárního stupně vzdělávání. Výsledky naznačují, že v důsledku výskytu určitých typů komentářů žáci reagují v diskuzi rozdílným způsobem. Například se ukázalo, že u komentářů apelujících na strach z vlků vyjadřovali i žáci výrazně častěji určité obavy z vlků, ale na druhou stranu se zde nejvíce objevovaly i názory, jež vyjadřovaly nesouhlas s komentáři. Odhalení určitých vlivů diskuzních komentářů umožňuje vhodně reagovat a výrazně přispět k rozvoji mediální gramotnosti, potažmo i gramotnosti přírodovědné.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
2533-7556
Volume of the periodical
33
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
11
Pages from-to
15-25
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—