All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Scientific Text or Internet Comments and Their Influence on Pupils´ Expressions

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10487046" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10487046 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=VjV5P_CzjM" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=VjV5P_CzjM</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Přírodovědný text aneb internetové diskuzní komentáře a jejich vliv na vyjádření názorů žáků

  • Original language description

    Tématem realizovaného výzkumu je vliv diskuzních komentářů na vyjádření názorů čtenářů, respektive žáků a na charakter jejich následných reakcí v diskuzi při čtení předloženého přírodovědného textu. Použitým nástrojem realizovaného výzkumu je formulář s výchozím textem mediálního sdělení a několika následnými diskuzními příspěvky. Výchozí text se zabývá ekologickým procesem, tzv. trofickou kaskádou, která je objasněna na příkladu návratu vlků do Yellowstonského národního parku a jejich dopadu na celý ekosystém. V rámci diskuzních komentářů k danému textu se však objevují čtyři rozdílné verze formulářů lišící se pouze v reakcích diskuzních komentářů. Smyslem těchto odlišností je zjistit, zda samotné komentáře k mediálnímu přírodovědnému sdělení mají vliv na utváření názoru diskutujících a jakým způsobem se v diskuzi projevují. Výzkumu se účastnilo 309 žáků nižšího i vyššího sekundárního stupně vzdělávání. Výsledky naznačují, že v důsledku výskytu určitých typů komentářů žáci reagují v diskuzi rozdílným způsobem. Například se ukázalo, že u komentářů apelujících na strach z vlků vyjadřovali i žáci výrazně častěji určité obavy z vlků, ale na druhou stranu se zde nejvíce objevovaly i názory, jež vyjadřovaly nesouhlas s komentáři. Odhalení určitých vlivů diskuzních komentářů umožňuje vhodně reagovat a výrazně přispět k rozvoji mediální gramotnosti, potažmo i gramotnosti přírodovědné.

  • Czech name

    Přírodovědný text aneb internetové diskuzní komentáře a jejich vliv na vyjádření názorů žáků

  • Czech description

    Tématem realizovaného výzkumu je vliv diskuzních komentářů na vyjádření názorů čtenářů, respektive žáků a na charakter jejich následných reakcí v diskuzi při čtení předloženého přírodovědného textu. Použitým nástrojem realizovaného výzkumu je formulář s výchozím textem mediálního sdělení a několika následnými diskuzními příspěvky. Výchozí text se zabývá ekologickým procesem, tzv. trofickou kaskádou, která je objasněna na příkladu návratu vlků do Yellowstonského národního parku a jejich dopadu na celý ekosystém. V rámci diskuzních komentářů k danému textu se však objevují čtyři rozdílné verze formulářů lišící se pouze v reakcích diskuzních komentářů. Smyslem těchto odlišností je zjistit, zda samotné komentáře k mediálnímu přírodovědnému sdělení mají vliv na utváření názoru diskutujících a jakým způsobem se v diskuzi projevují. Výzkumu se účastnilo 309 žáků nižšího i vyššího sekundárního stupně vzdělávání. Výsledky naznačují, že v důsledku výskytu určitých typů komentářů žáci reagují v diskuzi rozdílným způsobem. Například se ukázalo, že u komentářů apelujících na strach z vlků vyjadřovali i žáci výrazně častěji určité obavy z vlků, ale na druhou stranu se zde nejvíce objevovaly i názory, jež vyjadřovaly nesouhlas s komentáři. Odhalení určitých vlivů diskuzních komentářů umožňuje vhodně reagovat a výrazně přispět k rozvoji mediální gramotnosti, potažmo i gramotnosti přírodovědné.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Biologie-Chemie-Zeměpis

  • ISSN

    1210-3349

  • e-ISSN

    2533-7556

  • Volume of the periodical

    33

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    11

  • Pages from-to

    15-25

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database