Media education in the context of infodemic and new media
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73623887" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73623887 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333203774" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333203774</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mediální výchova v kontextu infodemie a nových médií
Original language description
Monografie se zaměřovala na problematiku mediální gramotnosti a mediální výchovy. Hlavním cílem teoretické části bylo předložit argumenty ve prospěch kontinuálního rozvoje mediální gramotnosti v rámci vzdělávání a vymezit způsoby jejího dosavadního posilování v edukační praxi. V tomto smyslu byla akcentována především aktuálnost mediální výchovy primárně z hlediska jejího obsahového naplnění, které by mělo reagovat na současné potřeby žáků či vyučujících, které plynou ze společenského kontextu. V empirické rovině bylo hlavním cílem zjistit, do jaké míry jsou žáci 2. stupně ZŠ obeznámeni s vybranými aktuálními problémy mediální výchovy a mediální gramotnosti a jaké je jejich chování v prostředí internetu a sociálních sítí v kontextu vybraných aktuálních problémů. V této souvislosti byly pokládány výzkumné otázky, na něž jsem hledala odpovědi pomocí dotazníkového šetření. Následně byly ověřovány stanovené hypotézy. Na základě odborných poznatků uvedených v teoretické části práce a výsledcích výzkumů prezentovaných v empirické části byly vypracovány možné strategie vedoucí k rozvoji mediální gramotnosti a zkvalitnění výuky mediální výchovy na českých základních školách. Mimo jiné byla prokázána potřeba zdůrazňovat nutnost prevence rizikové virtuální komunikace nejen na straně dívek, ale i chlapců, edukovat žáky o problematice vlivu influencerů na jejich chování, diskutovat s žáky o hranicích svobody projevu na internetu, redefinovat a aktualizovat koncepci očekávaných výstupů průřezového tématu Mediální výchova a další. Přínos publikace lze hodnotit hned z několika hledisek – nabízí ucelený pohled na problematiku mediální gramotnosti a mediální výchovy, může být podnětem k diskuzi pro plánovanou revizi RVP ZV, předkládá možný nástroj pro měření mediální gramotnosti žáků základních škol, vyhodnocuje aktuální stav mediální gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ a popisuje jejich chování v prostředí internetu a sociálních sítí, nabízí podněty uplatnitelné při profesní přípravě budoucích pedagogů v oblasti mediální výchovy či cenné informace pro organizace zabývající se osvětou v oblasti mediální gramotnosti či prevencí rizik v online prostředí a další. Pokud bych vše uvedené shrnula, tak je monografie přínosem primárně pro obor pedagogika. Svou povahou však může rozšířit i obory, jako jsou mediální studia, psychologie, sociologie, lingvistika nebo informatika. Její výsledky lze uplatnit nejen na poli vědecké komunity, ale i v každodenní pedagogické praxi.
Czech name
Mediální výchova v kontextu infodemie a nových médií
Czech description
Monografie se zaměřovala na problematiku mediální gramotnosti a mediální výchovy. Hlavním cílem teoretické části bylo předložit argumenty ve prospěch kontinuálního rozvoje mediální gramotnosti v rámci vzdělávání a vymezit způsoby jejího dosavadního posilování v edukační praxi. V tomto smyslu byla akcentována především aktuálnost mediální výchovy primárně z hlediska jejího obsahového naplnění, které by mělo reagovat na současné potřeby žáků či vyučujících, které plynou ze společenského kontextu. V empirické rovině bylo hlavním cílem zjistit, do jaké míry jsou žáci 2. stupně ZŠ obeznámeni s vybranými aktuálními problémy mediální výchovy a mediální gramotnosti a jaké je jejich chování v prostředí internetu a sociálních sítí v kontextu vybraných aktuálních problémů. V této souvislosti byly pokládány výzkumné otázky, na něž jsem hledala odpovědi pomocí dotazníkového šetření. Následně byly ověřovány stanovené hypotézy. Na základě odborných poznatků uvedených v teoretické části práce a výsledcích výzkumů prezentovaných v empirické části byly vypracovány možné strategie vedoucí k rozvoji mediální gramotnosti a zkvalitnění výuky mediální výchovy na českých základních školách. Mimo jiné byla prokázána potřeba zdůrazňovat nutnost prevence rizikové virtuální komunikace nejen na straně dívek, ale i chlapců, edukovat žáky o problematice vlivu influencerů na jejich chování, diskutovat s žáky o hranicích svobody projevu na internetu, redefinovat a aktualizovat koncepci očekávaných výstupů průřezového tématu Mediální výchova a další. Přínos publikace lze hodnotit hned z několika hledisek – nabízí ucelený pohled na problematiku mediální gramotnosti a mediální výchovy, může být podnětem k diskuzi pro plánovanou revizi RVP ZV, předkládá možný nástroj pro měření mediální gramotnosti žáků základních škol, vyhodnocuje aktuální stav mediální gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ a popisuje jejich chování v prostředí internetu a sociálních sítí, nabízí podněty uplatnitelné při profesní přípravě budoucích pedagogů v oblasti mediální výchovy či cenné informace pro organizace zabývající se osvětou v oblasti mediální gramotnosti či prevencí rizik v online prostředí a další. Pokud bych vše uvedené shrnula, tak je monografie přínosem primárně pro obor pedagogika. Svou povahou však může rozšířit i obory, jako jsou mediální studia, psychologie, sociologie, lingvistika nebo informatika. Její výsledky lze uplatnit nejen na poli vědecké komunity, ale i v každodenní pedagogické praxi.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-244-6449-7
Number of pages
251
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS book
—