Current Problems of Media Education and Media Literacy of Studens in Second Stage of Elementary School
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73607193" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73607193 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://doivup.upol.cz/pdfs/doi/9900/04/4300.pdf" target="_blank" >https://doivup.upol.cz/pdfs/doi/9900/04/4300.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Aktuální problémy mediální výchovy a mediální gramotnost žáků 2. stupně ZŠ
Original language description
Monografie prezentuje výsledky výzkumu vybraných aktuálních problémů mediální výchovy u žáků 2. stupně ZŠ a vztah těchto žáků k médiím s důrazem na sociální sítě. Zaměřuje se konkrétně na to, jaký zdroj informací používají žáci nejčastěji; zda si žáci ověřují pravdivost informací, fotografií a profilů uživatelů na sociálních sítích a podle jakých kritérií se rozhodují; zda jsou schopni na základě názorných příkladů rozeznat dezinformace, hoaxy, falešné internetové profily a fotografie, product placement, sexismus v reklamách, klamavou reklamu, mediální stereotypy, hating a veřejnoprávní média; zda žáky ovlivňují influenceři, které na sociálních sítích sledují; zda žáci píšou nenávistné příspěvky na internet; zda ovlivňuje četba nenávistných příspěvků vztah žáků k dané skupině (etnické, náboženské apod.) a zda žáci někdy byli obětí nenávistných příspěvků na internetu. Monografie je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola se zabývá teoretickým ukotvením základních pojmů, které s realizovaným výzkumem úzce souvisí. Jedná se o pojmy jako média, mediální výchova, mediální gramotnost a sociální sítě. Ve stručnosti také nastiňuje teoretický základ vybraných aktuálních problémů mediální výchovy, mezi něž řadíme dezinformace, hoaxy, falešné fotografie, falešné účty na sociálních sítích, mediální stereotypy, reklamu a hating. Jádro monografie tvoří druhá, třetí a čtvrtá kapitola, která shrnuje metodologická východiska a následně výsledky výzkumu. Zde jsou popsány výzkumné cíle a problémy, podoba výzkumného vzorku, zvolená výzkumná metoda, časový harmonogram a způsob zpracování dat. Výsledky výzkumu jsou zde pečlivě zpracovány pomocí tabulek či grafů, analyzovány, okomentovány a shrnuty. Závěrečná část monografie shrnuje závěry výzkumu Mediální výchova na základních a středních školách ve školním roce 2017/2018, který proběhl pod záštitou České školní inspekce. Výsledky tohoto výzkumu byly komparovány s výsledky námi realizovaného výzkumu.
Czech name
Aktuální problémy mediální výchovy a mediální gramotnost žáků 2. stupně ZŠ
Czech description
Monografie prezentuje výsledky výzkumu vybraných aktuálních problémů mediální výchovy u žáků 2. stupně ZŠ a vztah těchto žáků k médiím s důrazem na sociální sítě. Zaměřuje se konkrétně na to, jaký zdroj informací používají žáci nejčastěji; zda si žáci ověřují pravdivost informací, fotografií a profilů uživatelů na sociálních sítích a podle jakých kritérií se rozhodují; zda jsou schopni na základě názorných příkladů rozeznat dezinformace, hoaxy, falešné internetové profily a fotografie, product placement, sexismus v reklamách, klamavou reklamu, mediální stereotypy, hating a veřejnoprávní média; zda žáky ovlivňují influenceři, které na sociálních sítích sledují; zda žáci píšou nenávistné příspěvky na internet; zda ovlivňuje četba nenávistných příspěvků vztah žáků k dané skupině (etnické, náboženské apod.) a zda žáci někdy byli obětí nenávistných příspěvků na internetu. Monografie je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola se zabývá teoretickým ukotvením základních pojmů, které s realizovaným výzkumem úzce souvisí. Jedná se o pojmy jako média, mediální výchova, mediální gramotnost a sociální sítě. Ve stručnosti také nastiňuje teoretický základ vybraných aktuálních problémů mediální výchovy, mezi něž řadíme dezinformace, hoaxy, falešné fotografie, falešné účty na sociálních sítích, mediální stereotypy, reklamu a hating. Jádro monografie tvoří druhá, třetí a čtvrtá kapitola, která shrnuje metodologická východiska a následně výsledky výzkumu. Zde jsou popsány výzkumné cíle a problémy, podoba výzkumného vzorku, zvolená výzkumná metoda, časový harmonogram a způsob zpracování dat. Výsledky výzkumu jsou zde pečlivě zpracovány pomocí tabulek či grafů, analyzovány, okomentovány a shrnuty. Závěrečná část monografie shrnuje závěry výzkumu Mediální výchova na základních a středních školách ve školním roce 2017/2018, který proběhl pod záštitou České školní inspekce. Výsledky tohoto výzkumu byly komparovány s výsledky námi realizovaného výzkumu.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-244-5900-4
Number of pages
122
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS book
—