All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Czech Experience with Education for Sustainability (Reflection of Hidden Paradigms)

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F05%3A00011023" target="_blank" >RIV/00216208:11690/05:00011023 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Czech Experience with Education for Sustainability (Reflection of Hidden Paradigms)

  • Original language description

    The article reviews development of the Czech environmental education concepts in brief. Environmental science has been based on a system approach which consolidated the nature conservationist tradition with the fluid concept of ?the environment?. The interpretation of complex disciplinary interrelationships as an implication (and also affirmation) of the general system theory opens a new view on unity in science. In this regard, environmental education based on holism as a philosophical perspective is being challenged by the author and analyzed against implications of postmodern philosophical concepts. Discourse differences in postmodern condition make integration of disciplinary knowledge impossible. This perspective leads to inter-disciplinary communication, democratic dialogue among disciplines and beyond boundaries of the science itself. Possibilities opened by postmodern thinking are being explored and compared with certainties related to policy imperatives and enframed by concept

  • Czech name

    Česká zkušenost se vzděláním pro udržitelnost (Reflexe skrytých paradigmat)

  • Czech description

    Článek věnuje pozornost vývoji environmentálního vzdělávání v ČR a jeho dnešnímu, historicky založenému, stavu. Jeho základní východiska jsou nejlépe uchopitelná ve filozofické perspektivě holismu. Ekologické principy zahrnuté do různých vědních disciplin jsou autorkou analyzovány v protikladu k postmoderním filozofickým konceptům, jež věnují pozornost ?různicím? mezi jednotlivými obory. To činí integraci disciplinárního poznání nemožnou; současně však hranice mezi diskurzy utvářejí nová pravidla vzájemné komunikace. Jsou zkoumány možnosti, jež postmoderní myšlení otevírá vzhledem k interdisciplinárnímu (i za hranicemi vědy vedenému ? demokratickému) dialogu; je diskutováno jeho uplatnění ve vzdělání.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2005

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Co znamená udržitelnost pro univerzity? Sborník mezinárodní konference.

  • ISBN

    80-239-6560-3

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    9

  • Pages from-to

    35-43

  • Publisher name

    Univerzita Karlova v Praze, Centrum pro otázky životního prostředí

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Praha

  • Event date

    Sep 5, 2005

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article