Czech Experience with Education for Sustainability (Reflection of Hidden Paradigms)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F05%3A00011023" target="_blank" >RIV/00216208:11690/05:00011023 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Czech Experience with Education for Sustainability (Reflection of Hidden Paradigms)
Original language description
The article reviews development of the Czech environmental education concepts in brief. Environmental science has been based on a system approach which consolidated the nature conservationist tradition with the fluid concept of ?the environment?. The interpretation of complex disciplinary interrelationships as an implication (and also affirmation) of the general system theory opens a new view on unity in science. In this regard, environmental education based on holism as a philosophical perspective is being challenged by the author and analyzed against implications of postmodern philosophical concepts. Discourse differences in postmodern condition make integration of disciplinary knowledge impossible. This perspective leads to inter-disciplinary communication, democratic dialogue among disciplines and beyond boundaries of the science itself. Possibilities opened by postmodern thinking are being explored and compared with certainties related to policy imperatives and enframed by concept
Czech name
Česká zkušenost se vzděláním pro udržitelnost (Reflexe skrytých paradigmat)
Czech description
Článek věnuje pozornost vývoji environmentálního vzdělávání v ČR a jeho dnešnímu, historicky založenému, stavu. Jeho základní východiska jsou nejlépe uchopitelná ve filozofické perspektivě holismu. Ekologické principy zahrnuté do různých vědních disciplin jsou autorkou analyzovány v protikladu k postmoderním filozofickým konceptům, jež věnují pozornost ?různicím? mezi jednotlivými obory. To činí integraci disciplinárního poznání nemožnou; současně však hranice mezi diskurzy utvářejí nová pravidla vzájemné komunikace. Jsou zkoumány možnosti, jež postmoderní myšlení otevírá vzhledem k interdisciplinárnímu (i za hranicemi vědy vedenému ? demokratickému) dialogu; je diskutováno jeho uplatnění ve vzdělání.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2005
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Co znamená udržitelnost pro univerzity? Sborník mezinárodní konference.
ISBN
80-239-6560-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
9
Pages from-to
35-43
Publisher name
Univerzita Karlova v Praze, Centrum pro otázky životního prostředí
Place of publication
Praha
Event location
Praha
Event date
Sep 5, 2005
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—