How Public Television Experimentswith Reality TV
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00111256" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00111256 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.iluminace.cz/index.php/cz/article?id=224" target="_blank" >http://www.iluminace.cz/index.php/cz/article?id=224</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Jak veřejnoprávní televize experimentuje s reality TV
Original language description
Ještě před patnácti lety bylo nemyslitelné prolínat televizní žánry a jakýmkoli způsobem je porušovat či kombinovat, dnes je tvoření žánrových hybridů samozřejmé, a co víc, kvůli vysoké konkurenci, novým platformám určeným ke sledování a náročným divákům – přímo nutné. Napříč akademickým diskurzem můžeme sledovat (ne)úspěšné tendence k jasnému vymezení hranice mezi fikcí a dokumentem a obhajoby samostatnosti individuálních žánrů. Hranice toho, co si v televizních pořadech lze dovolit, kam až je možné zajít a jaké žánry k tomu využít, jsou setřeny. V roce 2012 se v České televizi odehrála série zásadních změn, které se dotkly i způsobu vývoje a výroby pořadů. Studie zkoumá, jak se ČT na základě strategických plánů nového vedení pustila do výroby reality TV a jak v konkurenčním boji s komerčními televizemi obstála. Po prvotní vlně pořadů vlastní původní tvorby (Zlatá mládež, Dovolená v protektorátu, Čtyři v tom aj.), kterými se ČT snažila dokázat, že reality TV na veřejnoprávní obrazovky patří, následovala však stagnace. ČT by jako médium veřejné služby měla být průkopníkem, který posouvá dál celý televizní průmysl, má přicházet s novými formáty, být jakýmsi inkubátorem. Text si klade za cíl odhalit, zda tomu tak v současné tvorbě je a jak ČT hranice mezi realitou a fikcí překračuje.
Czech name
Jak veřejnoprávní televize experimentuje s reality TV
Czech description
Ještě před patnácti lety bylo nemyslitelné prolínat televizní žánry a jakýmkoli způsobem je porušovat či kombinovat, dnes je tvoření žánrových hybridů samozřejmé, a co víc, kvůli vysoké konkurenci, novým platformám určeným ke sledování a náročným divákům – přímo nutné. Napříč akademickým diskurzem můžeme sledovat (ne)úspěšné tendence k jasnému vymezení hranice mezi fikcí a dokumentem a obhajoby samostatnosti individuálních žánrů. Hranice toho, co si v televizních pořadech lze dovolit, kam až je možné zajít a jaké žánry k tomu využít, jsou setřeny. V roce 2012 se v České televizi odehrála série zásadních změn, které se dotkly i způsobu vývoje a výroby pořadů. Studie zkoumá, jak se ČT na základě strategických plánů nového vedení pustila do výroby reality TV a jak v konkurenčním boji s komerčními televizemi obstála. Po prvotní vlně pořadů vlastní původní tvorby (Zlatá mládež, Dovolená v protektorátu, Čtyři v tom aj.), kterými se ČT snažila dokázat, že reality TV na veřejnoprávní obrazovky patří, následovala však stagnace. ČT by jako médium veřejné služby měla být průkopníkem, který posouvá dál celý televizní průmysl, má přicházet s novými formáty, být jakýmsi inkubátorem. Text si klade za cíl odhalit, zda tomu tak v současné tvorbě je a jak ČT hranice mezi realitou a fikcí překračuje.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Iluminace
ISSN
0862-397X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
31
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
21
Pages from-to
67-87
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85081200820