Reflections on the impartiality of administrative decision making
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14220%2F15%3A00087427" target="_blank" >RIV/00216224:14220/15:00087427 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.law.muni.cz/dokumenty/34028" target="_blank" >http://www.law.muni.cz/dokumenty/34028</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Úvahy o nestrannosti úředního rozhodování
Original language description
Autor obhajuje myšlenku, že nestrannost rozhodování je obecným právním principem nejen pro oblast soudnictví, ale též pro výkon státní správy. V tomto rozsahu je judikatura týkající se podjatosti soudců aplikovatelná též na úředníky. Moc soudní je však na rozdíl od exekutivy vybavena dalšími zárukami, zejména nezávislostí. Nezávislost nelze s nestranností směšovat. Důvody podjatosti úředních osob autor rozděluje na vnitřní a vnější. Ty vnitřní zahrnují zejména vlastní postoj úředníka k věci či účastníkům řízení (jejich zástupcům). Naproti tomu vnější podjatost pramení ze zájmu jiné osoby na výsledku řízení, přičemž tato osoba je vůči úředníkovi v takové pozici, že na něj může vykonávat účinný nátlak a vnucovat mu svou představu o průběhu a výsledku řízení. Do této kategorie spadá i tzv. systémová podjatost. V závěrečných kapitolách se pak autor zabývá dalšími indiciemi svědčícími o podjatosti úřední osoby a otázkou zneužití námitky podjatosti.
Czech name
Úvahy o nestrannosti úředního rozhodování
Czech description
Autor obhajuje myšlenku, že nestrannost rozhodování je obecným právním principem nejen pro oblast soudnictví, ale též pro výkon státní správy. V tomto rozsahu je judikatura týkající se podjatosti soudců aplikovatelná též na úředníky. Moc soudní je však na rozdíl od exekutivy vybavena dalšími zárukami, zejména nezávislostí. Nezávislost nelze s nestranností směšovat. Důvody podjatosti úředních osob autor rozděluje na vnitřní a vnější. Ty vnitřní zahrnují zejména vlastní postoj úředníka k věci či účastníkům řízení (jejich zástupcům). Naproti tomu vnější podjatost pramení ze zájmu jiné osoby na výsledku řízení, přičemž tato osoba je vůči úředníkovi v takové pozici, že na něj může vykonávat účinný nátlak a vnucovat mu svou představu o průběhu a výsledku řízení. Do této kategorie spadá i tzv. systémová podjatost. V závěrečných kapitolách se pak autor zabývá dalšími indiciemi svědčícími o podjatosti úřední osoby a otázkou zneužití námitky podjatosti.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AG - Legal sciences
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA13-30730S" target="_blank" >GA13-30730S: Measures of protection of rights in public administration, their system and effectiveness</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Časopis pro právní vědu a praxi
ISSN
1210-9126
e-ISSN
—
Volume of the periodical
XXIII
Issue of the periodical within the volume
4/2015
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
11
Pages from-to
341-351
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—