Empirical Approaches in Social Stratification Research on Educational Inequalities
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F08%3A00024940" target="_blank" >RIV/00216224:14230/08:00024940 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/68378025:_____/08:00312300
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Empirické přístupy v sociálně stratifikačním výzkumu vzdělanostních nerovností
Original language description
Stať podává přehled hlavních přelomových bodů ve zkoumání vzdělanostních nerovností, a to jak v rovině věcné, tak metodologické. Text se zaměřuje na ty autory a jejich koncepce, jejichž přínos znamenal ve své době zásadní inovaci, posunující analýzu i vědění v oblasti výzkumu vzdělanostních nerovností významně vpřed. V textu navrhujeme vnímat badatele na poli vzdělanostních nerovností prizmatem období a zlomů mezi nimi, které jsou identifikovatelné jak věcně a metodologicky, tak časově. Vymezujeme celkem tři období, přičemž v každém z nich představujeme dvě stěžejní koncepce. První období je zastoupeno základním modelem stratifikačního procesu a modelem sociálně-psychologickým. Druhé období charakterizujeme konceptem alokace vzdělání a teorií maximálněudržované nerovnosti (MMI). Konečně třetí období představujeme prostřednictvím multinomiálního tranzitivního modelu a teorie nerovnosti udržované ve výsledku (EMI). Napříč těmito vývojovými fázemi předkládáme tři z uvedených koncepcí jak
Czech name
Empirické přístupy v sociálně stratifikačním výzkumu vzdělanostních nerovností
Czech description
Stať podává přehled hlavních přelomových bodů ve zkoumání vzdělanostních nerovností, a to jak v rovině věcné, tak metodologické. Text se zaměřuje na ty autory a jejich koncepce, jejichž přínos znamenal ve své době zásadní inovaci, posunující analýzu i vědění v oblasti výzkumu vzdělanostních nerovností významně vpřed. V textu navrhujeme vnímat badatele na poli vzdělanostních nerovností prizmatem období a zlomů mezi nimi, které jsou identifikovatelné jak věcně a metodologicky, tak časově. Vymezujeme celkem tři období, přičemž v každém z nich představujeme dvě stěžejní koncepce. První období je zastoupeno základním modelem stratifikačního procesu a modelem sociálně-psychologickým. Druhé období charakterizujeme konceptem alokace vzdělání a teorií maximálněudržované nerovnosti (MMI). Konečně třetí období představujeme prostřednictvím multinomiálního tranzitivního modelu a teorie nerovnosti udržované ve výsledku (EMI). Napříč těmito vývojovými fázemi předkládáme tři z uvedených koncepcí jak
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AO - Sociology, demography
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sociologický časopis
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Volume of the periodical
44
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
19
Pages from-to
—
UT code for WoS article
000259749400006
EID of the result in the Scopus database
—