All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Theory, research and school development

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F06%3A00018170" target="_blank" >RIV/00216224:14410/06:00018170 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Teorie, výzkum a tvorba školy

  • Original language description

    V zemích, kde se vzdělávání učitelů realizuje na univerzitách, vystupuje do popředí otázka legitimizace didaktiky jako vědy s průkaznými výsledky. V těchto souvislostech se autoři zamýšlejí nad problémem vztahu mezi teorií a školní praxí. Upozorňují, že?tvorba školy? se odehrává prostřednictvím konkrétních kurikulárních dokumentů. S odkazem na Shulmanův koncept ?didaktická znalost obsahu? upozorňují na dvojdimenzionálnost oborových didaktik a pro potřeby empirického výzkumu charakterizují struktura vztahů mezi čtyřmi pozorovatelnými body: (I) faktem oboru vědy či umění, (II) faktem didaktického jednání učitele, (III) faktem učebního výkonu žáka, (IV) faktickým stavem kulturního a společenského kontextu (etického, ekonomického, politického, náboženského, estetického atd.). V návaznosti na to vymezují několik pojetí didaktiky: (ad III - I) Didaktika jako studium ontogeneze oborového myšlení, (ad II - III) Didaktika jako studium edukačního procesu a jako teorie vyučování, (ad I - II) Did

  • Czech name

    Teorie, výzkum a tvorba školy

  • Czech description

    V zemích, kde se vzdělávání učitelů realizuje na univerzitách, vystupuje do popředí otázka legitimizace didaktiky jako vědy s průkaznými výsledky. V těchto souvislostech se autoři zamýšlejí nad problémem vztahu mezi teorií a školní praxí. Upozorňují, že?tvorba školy? se odehrává prostřednictvím konkrétních kurikulárních dokumentů. S odkazem na Shulmanův koncept ?didaktická znalost obsahu? upozorňují na dvojdimenzionálnost oborových didaktik a pro potřeby empirického výzkumu charakterizují struktura vztahů mezi čtyřmi pozorovatelnými body: (I) faktem oboru vědy či umění, (II) faktem didaktického jednání učitele, (III) faktem učebního výkonu žáka, (IV) faktickým stavem kulturního a společenského kontextu (etického, ekonomického, politického, náboženského, estetického atd.). V návaznosti na to vymezují několik pojetí didaktiky: (ad III - I) Didaktika jako studium ontogeneze oborového myšlení, (ad II - III) Didaktika jako studium edukačního procesu a jako teorie vyučování, (ad I - II) Did

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/LC06046" target="_blank" >LC06046: Research Centre on Schooling</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2006

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    56

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    10

  • Pages from-to

    168-177

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database