Reading Skills of Students of Faculties of Education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F07%3A00023819" target="_blank" >RIV/00216224:14410/07:00023819 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Reading Skills of Students of Faculties of Education
Original language description
This paper discusses the results of a survey that examined the reading skills of faculties of Education's students. The survey was carried out at faculties of Education in Brno and Hradec Králové, Czech Republic. First year students are asked (in a questionnaire) what reading strategies they use in their studying, how they learn from written texts and what reading and learning strategies were encouraged in their previous school years. We assume that a teacher is only able to transfer those skills that he/she knows him/herself. Czech pupils achieved average scores in these areas in the PISA and PIRLS projects. We therefore assume that working with texts is far from ideal in Czech schools. Future teachers can change this provided that they have met withnew approaches to reading and reading literacy in the course of their university studies.
Czech name
Čtenářské dovednosti studentů pedagogických fakult
Czech description
V příspěvku představujeme výzkum čtenářských dovedností studentů pedagogických fakult v Brně a Hradci Králové. Zkoumány byly čtenářské strategie studenta prvních ročníků. Prostřednictvím dotazníků byly zjišťovány čtenářské strategie studentů, způsoby učení z textu a čtenářské a učební strategie podporované při studiu na středních školách. Čeští žáci v mezinárodních výzkumech PISA a PIRLS dosahují jen průměrných výsledků, z čehož usuzujeme na jejich nedostatečnou přípravu pro práci s texty ze strany učitelů.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/LC06046" target="_blank" >LC06046: Research Centre on Schooling</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Checkpoint Literacy
ISBN
978-3-9809663-6-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
8
Pages from-to
1-8
Publisher name
DGLS
Place of publication
Berlín
Event location
Berlín
Event date
Jan 1, 2007
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—