The concepts in textbooks and their approppriateness to the age of pupils
Result description
The study is thematically closely related to research of curriculum, particularly to textbook research. The results of textbook analysis are in the thesis further developed mainly in relation to research of pupil and research of pupil and textbook interaction. We set the following aims of the thesis: a) to evaluate differences in conceptual structure of textbooks; b) to propose and on a small sample also to test and subsequently present for discussion a research method which could be at least partiallyapplied regarding appropriateness of concepts in textbooks; c) to find main criteria for quality evaluation of verbal didactic representation of human geographic concepts in geography textbooks from the point of view of pupils. The research was conductedin three stages. In the first stage a frequency analysis of concepts in human geography textbooks for basic schools from eight publishing houses was conducted. In the second stage understanding of 140 concepts most frequently presented i
Keywords
TextbooksResearchPupilsResearchAppropriatenessDidacticalTransformation
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pojmy v učebnicích zeměpisu a jejich přiměřenost věku žáků
Original language description
Studie spadá především do výzkumu kurikula, konkrétně do výzkumu učebnic. Výsledky výzkumu učebnic však představují pouze výchozí část této práce. Výzkum učebnic v práci slouží jako zdroj výchozích dat pro výzkum porozumění pojmům u žáků a výzkum interakce žáka a učebnice. Za cíl práce jsme stanovili: a) Zhodnotit odlišnost pojmové skladby učebnic; b) navrhnout, na menším vzorku žáků otestovat a následně předložit k diskusi výzkumný nástroj, jenž by bylo možné alespoň částečně aplikovat v souvislosti sezjišťováním přiměřenosti pojmů v učebnicích; c) zjistit hlavní kritéria hodnocení kvality verbální didaktické reprezentace sociálně geografických pojmů v učebnicích zeměpisu z pohledu žáků. Výzkum se odehrával ve třech fázích. V první fázi byla provedena frekvenční pojmová analýza v řadách učebnic sociálního zeměpisu pro základní školy pocházejících z osmi vydavatelství. V druhé fázi bylo zkoumáno porozumění 140 pojmům nejčastěji uváděných ve zkoumaných učebnicích na vzorku 52 žáků 9. r
Czech name
Pojmy v učebnicích zeměpisu a jejich přiměřenost věku žáků
Czech description
Studie spadá především do výzkumu kurikula, konkrétně do výzkumu učebnic. Výsledky výzkumu učebnic však představují pouze výchozí část této práce. Výzkum učebnic v práci slouží jako zdroj výchozích dat pro výzkum porozumění pojmům u žáků a výzkum interakce žáka a učebnice. Za cíl práce jsme stanovili: a) Zhodnotit odlišnost pojmové skladby učebnic; b) navrhnout, na menším vzorku žáků otestovat a následně předložit k diskusi výzkumný nástroj, jenž by bylo možné alespoň částečně aplikovat v souvislosti sezjišťováním přiměřenosti pojmů v učebnicích; c) zjistit hlavní kritéria hodnocení kvality verbální didaktické reprezentace sociálně geografických pojmů v učebnicích zeměpisu z pohledu žáků. Výzkum se odehrával ve třech fázích. V první fázi byla provedena frekvenční pojmová analýza v řadách učebnic sociálního zeměpisu pro základní školy pocházejících z osmi vydavatelství. V druhé fázi bylo zkoumáno porozumění 140 pojmům nejčastěji uváděných ve zkoumaných učebnicích na vzorku 52 žáků 9. r
Classification
Type
Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2008
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
15
Pages from-to
—
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—
Basic information
Result type
Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP
AM - Pedagogy and education
Year of implementation
2008